Гаряча телефонна лінія Запорізької обласної державної адміністрації+38 0800 503 508
Гуманітарний штаб Запорізької області

Децентралізація

Директор Офісу реформ у Запорізькій області Олександр Свистун: «Децентралізація – це новий муніципальний менеджмент, який створюватиме новий рівень життя у найвіддаленішому куточку Запорізької області»

25 листопада 2015 - 14:00

Директор Офісу реформ у Запорізькій області Олександр Свистун: «Децентралізація – це новий муніципальний менеджмент, який створюватиме новий рівень життя у найвіддаленішому куточку Запорізької області»

Сьогодні в Україні йде демонтаж застарілої системи управління. Новобудова, яку складатимуть спроможні територіальні громади, обіцяє бути комфортною і зручною для своїх мешканців. Отже, процес добровільного об’єднання територіальних громад в Україні набирає обертів. Яка ситуація а Запорізькій  області? Що несуть із собою зміни до Конституції в частині децентралізації? Хто такі префекти? – Про це і те тільки розповідає директор Офісу реформ у Запорізькій області Олександр Свистун

-  Олександре Івановичу, до чого призведе впровадження децентралізації в Україні?  Чи станемо ми жити краще?

- Україна взяла чіткий курс на децентралізацію. А це – відхід від централізованої моделі управління, посилення та фінансове забезпечення місцевого самоврядування. Відтепер найбільш заможними та комфортними для життя мають стати не тільки великі міста, але невеликі сільські громади – місця, де люди живуть, працюють, виховують дітей та відпочивають. Таким чином реалізується Європейська хартія місцевого самоврядування. Іншими словами, якість життя простих людей не тільки у великих містах, але й і на селі в різних куточках України має покращитися, бо саме на місця передаються повноваження та гроші. Ось це і є головним критерієм готовності України стати справжньою повноправною частиною Європи.

Реформа місцевого самоврядування – це один з найпотужніших антикорупційних заходів. Мешканці громади більше не будуть спостерігати, як зароблені ними гроші безслідно зникають в центрі, гублячись по дорозі. Мешканці громад зможуть самі вирішувати, витратити зароблені ними кошти на школу, на водогін або на боротьбу із сміттям.

Крім того, реформа місцевого самоврядування – це новий муніципальний менеджмент, який створюватиме новий рівень життя у найвіддаленішому куточку Запорізької області.

-  Вперше запоріжці почули про децентралізацію з півроку тому, коли запрацював Офіс реформ у Запорізькій області, коли депутати та обласна виконавча влада почали впроваджувати механізм децентралізації в життя. Як ви оцінюєте результати роботи за цей період?

- Півроку тому запоріжці знали про децентралізацію, про принципи та механізми реформи не більше, ніж про життя на Марсі. Сьогодні ж ми маємо Перспективний план формування територій громад Запорізької області, а  децентралізація стала реальністю для 6-ти об’єднаних територіальних громад, для майже 100 тисяч жителів Запорізької області.

Крім того, 18 територіальних громад вже ініціювали процес добровільного об’єднання, 30 громад проводять громадські обговорення, в 10 громадах прийнято рішення про надання згоди на об’єднання.

Беззаперечним результатом роботи Офісу є те, що люди почали обговорювати переваги децентралізації не тільки у високих кабінетах і за «круглими столами», а й в звичайному середовищі – в транспорті, в сільмагах, на корпоративах. Так, питань ще багато. Їхнє вирішення – в руках наших законодавців. Але ми вже показали позитивний досвід Польщі, де жителі найвіддаленіших гмін живуть, як то кажуть, не гірше, ніж в кращих домах Лондона. Ми вже довели реальність змін, передбачених децентралізацією, на території нашої Запорізької області.

-  Що отримають обєднані громади?

- Не хочу казати, що одразу після об’єднання громади спіймають птаха щастя. На першому етапі доведеться попрацювати для налагодже6ння системи, для пошуку тієї «родзинки», яка відрізнятиме громаду від інших і даватиме можливість залучати грошовитих інвесторів.

Але переваги для громад суттєві. По-перше, громада може прозоро планувати власний розвиток, ставити та виконувати стратегічні завдання, самостійно залучати інвестиції, розвивати економіку, сприяти місцевому підприємництву.

По-друге, люди швидко та без бюрократичної тяганини зможуть отримувати адміністративні та соціальні послуги – реєструвати бізнес та майно, отримувати дозволи чи ліцензії, довідки, паспорти, одержувати субсидії, соціальну допомогу тощо.

Реформа передбачає, що громада матиме сучасно обладнані дитячі садки та школу, фельдшерсько-акушерські пункти з кваліфікованими працівниками. Якісними та доступними кожному жителю громади стають дороги, транспорт, водопостачання, водовідведення, газ, освітлення, телефонний зв’язок та Інтернет.  

Скажу більше: децентралізована система місцевого самоуправління націлена на те, щоб зробити реально доступними для громадян заклади культури, дитячі майданчики, спортивні заклади, бібліотеки, кафе, перукарні, громадські сквери, пляжі та інші місця відпочинку та дозвілля.

- Всі ми звикли, що є керує областю, регіоном головаі. Йому на зміну прийде префект. Поясніть суть інституту префектів.

- Інститут префектів довів свою успішність і ефективність у Франції. Тому наші реформатори вирішили взяти цей механізм на озброєння в Україні. Конституційні повноваження префекта – це здійснювати нагляд за додержанням Конституції та законів органів місцевого самоврядування, координувати діяльність територіальних органів центральних органів виконавчої влади та здійснювати нагляд за їх діяльністю; забезпечувати виконання державних програм. Крім того, префект організовує і спрямовує діяльність територіальних органів центральної виконавчої влади та органів місцевого самоврядування в умовах надзвичайного та воєнного стану, здійснює інші повноваження, визначені Конституцією та законами України.

Префект призначається та звільняється з посади Президентом за поданням уряду. Він має бути позапартійнійним. Змінюватимуть його кожні 3 роки.

-  Запоріжців, як мешканців прифронтової області, цікавить, як діятиме Закон про реформування місцевого самоврядування на Донбасі? Чи буде у цієї території особливий статус?

- Так, засади цього законопроекту сьогодні є топ-темою. Головним мотивом для прийняття законопроекту “Про особливості здійснення місцевого самоврядування в Донецькій та Луганській областях” є необхідність конституційного врегулювання запровадження інституту військово-цивільної адміністрації шляхом внесення відповідних змін до Конституції. Цей законопроект також продиктований об’єктивною потребою посиленого контролю за діями та рішеннями органів місцевого самоврядування в Луганській та Донецькій областях. Повноваження органів місцевого самоврядування повинні бути однакові на території Донецької та Луганської області, різняться методи контролю за їх здійсненням зі сторони держави.

Основна ідея закону полягає в тому, щоб поділити територію Луганської та Донецької області на 4 зони за рівнем ризиків проявів сепаратизму, в яких можуть брати участь ОМС:

1 зона - території, де ризики низькі;

2 зона - території, де високі ризики ворожого інформаційного впливу

3 зона – території, де високі ризики для безпеки виборних осіб

4 зона – території, які не контролюються державними органами.

Зони встановлюються актом Президента на підставі рішення РНБО.

  

Всі чули дзвін, але хотілося б професійних коментарів: яких змін у децентралізації чекати у звязку зі змінами до Конституції?

- Давайте детально розглянемо, у чому полягають зміни. По-перше, посилюється місцеве самоврядування. По-друге, змінюються положення про адміністративно-територіальний устрій: територія України буде поділена на регіони, області і громади. Первинною одиницею адміністративно-територіального устрою є громада. Принципи повсюдності, закріплений в Законі, передбачає передачу земель у розпорядження органів місцевого самоврядування за межами населених пунктів. А це – величесзні ресурси і можливості для громади.

Запроваджується ефективне самоврядування на обласному та районному рівнях, як цього вимагає відповідна Європейська хартія. Це означає, що ради отримують право утворювати виконавчі органи, які будуть їм підконтрольні та підзвітні. Із запровадженням Конституційних змін земля, рухоме і нерухоме майно, природні ресурси, інші об’єкти, що перебувають на території громад, підпадають під юрисдикцію територіальних громад та їх органів місцевого самоврядування – жодне питання місцевого значення не може вирішуватися без їхньої згоди.

 

Офіси реформ створені і діють на виконання Меморандумів між Міністерством регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України та Асоціацією міст України

- в рамках Проекту USAID ДІАЛОГ про узгодження мети діяльності щодо підтримки процесу об’єднання територіальних громад;

- в рамках спільного проекту з Норвезькою асоціацією місцевих і регіональних влад «Партисипативна демократія та обґрунтовані рішення на місцевому рівні в Україні», що фінансується МЗС Норвегії, про узгодження мети діяльності щодо забезпечення належної якості публічних послуг в об’єднаних територіальних громадах;

- та Радою Європи в рамках Програми РЄ «Децентралізація і територіальна консолідація в Україні» про об'єднання зусиль для реалізації реформи місцевого самоврядування та децентралізації влади, формування спроможних громад.

Читайте також

Іван Федоров – про фортифікації та укриття

Товариство Червоного Хреста України відзначило 106 років із дня заснування

СБУ повідомила про підозру ще 12 колаборантам, які працюють в окупаційному «мвс рф» на Запоріжжі

Іван Федоров зустрівся з представниками Всесвітньої організації охорони здоров’я – обговорили медичні потреби регіону

Радіаційний фон в контрольних точках Запорізької області

Впродовж доби окупанти 442 рази били по Запорізькій області.

Звернення Володимира Зеленського наприкінці 785-го дня війни

«Прозорість та підзвітність»: проаналізовано тендери на понад 230 млн грн

Молодіжний центр “People.UA” відкрився у Запорізькій області

Запорізька область буде забезпечена хлібом: в регіоні триває посівна

«Хто подає, той виграє»: завершується відбірковий етап з волейболу серед дівчат

Професійні психологи навчали молодь Запоріжжя дбати про ментальне здоров’я