Гаряча телефонна лінія Запорізької обласної державної адміністрації+38 0800 503 508
Гуманітарний штаб Запорізької області

До уваги зацікавлених осіб!

Інформація щодо застосування вимог Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» під час прийняття рішень органами місцевого самоврядування

9 жовтня 2018 - 09:26

З метою інформування та попередження порушень у процесі підготовки регуляторних актів місцевими органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування сільських, селищних, міських, районних у містах, районних та обласних рад/об’єднаних територіальних громад районів, обласна державна адміністрація надає наступну інформацію.

Відповідно до статті 31 Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» (далі – Закон) сільськими, селищними, міськими, районними у містах, районними та обласними радами (далі – Радами) з метою реалізації покладених на них цим Законом повноважень у здійсненні державної регуляторної політики має бути створено (у своєму складі) постійну комісію з питань реалізації державної регуляторної політики, або покладено ці повноваження на одну з існуючих постійних комісій відповідної Ради.

Просимо звернути особливу увагу на те, що ч. 2 ст. 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Для організаційного забезпечення здійснення державної регуляторної політики виконавчими органами Рад, ними створюються (у своєму складі) структурні підрозділи з питань реалізації державної регуляторної політики або реалізація цих повноважень покладається на один з існуючих структурних підрозділів чи окремих посадових осіб відповідного виконавчого органу Ради.

Регуляторні органи зобов’язані дотримуватись визначених цим Законом процедур підготовки, прийняття та відстеження результативності регуляторних актів. Така процедура передбачає:

1) розробку планів діяльності з підготовки проектів регуляторних актів;

2) підготовку проекту регуляторного акта;

3) підготовку аналізу регуляторного впливу;

4) опублікування повідомлення про

оприлюднення проекту регуляторного акта;

5) безпосереднє оприлюднення проекту разом з аналізом регуляторного впливу;

6) роботу із зацікавленими суб’єктами (отримання зауважень і пропозицій, проведення громадських слухань, круглих столів тощо);

7) прийняття регуляторного акта;

8) офіційне оприлюднення регуляторного акта;

9) проведення відстеження результативності (базового, повторного, періодичного) регуляторного акта;

10) підготовку та оприлюднення звіту про відстеження результативності регуляторного акта.

Перед тим, як пройти всі ці етапи, необхідно визначити, чи є документ, запланований до розробки та прийняття, регуляторним актом, основними ознаками якого є: встановлення, зміна чи скасування норм права, обов’язків; неодноразове застосування; застосування до невизначеного кола осіб.

Розробка планів діяльності з підготовки проектів регуляторних актів (ст. 32 Закону). Планування діяльності Рад з підготовки проектів регуляторних актів здійснюється в рамках підготовки та затвердження планів роботи відповідних Рад у порядку, встановленому Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні» та регламентами відповідних Рад, з урахуванням вимог ч.3 та ч.4 ст. 7 Закону, а саме: затверджені плани діяльності з підготовки проектів регуляторних актів на наступний календарний рік (які затверджуються не пізніше 15 грудня), а також зміни до них оприлюднюються у спосіб, передбачений ст. 13 Закону, не пізніш як у десятиденний строк після їх затвердження.  

Якщо регуляторний орган готує або розглядає проект регуляторного акта, який не внесений до затвердженого цим регуляторним органом плану діяльності з підготовки проектів регуляторних актів, цей орган повинен внести відповідні зміни до плану не пізніше десяти робочих днів з дня початку підготовки цього проекту або з дня внесення проекту на розгляд до цього регуляторного органу, але не пізніше дня оприлюднення цього проекту.

Підготовка проекту регуляторного акта разом із аналізом його регуляторного впливу (ст.ст. 33, 34 Закону). У разі внесення на розгляд сесії Ради проекту регуляторного акта без аналізу регуляторного впливу відповідальна постійна комісія приймає рішення про направлення проекту регуляторного акта на доопрацювання органу чи особі, яка внесла цей проект.

За мотивованим поданням депутата ради, постійної комісії ради, голови районної або обласної ради відповідальна постійна комісія може прийняти рішення про забезпечення підготовки в порядку, встановленому ч.ч.2, 3 ст. 34 цього Закону, експертного висновку щодо регуляторного впливу проекту регуляторного акта, внесеного цим депутатом ради, постійною комісією ради, головою районної або обласної ради. У цьому разі аналіз регуляторного впливу не готується, а експертний висновок щодо регуляторного впливу готується відповідно до вимог ст. 8 цього Закону.

У разі внесення на розгляд засідання виконавчого органу Ради чи внесення на затвердження сільським, селищним, міським головою проекту регуляторного акта без аналізу регуляторного впливу цей проект повертається його розробникові на доопрацювання.

Важливим етапом здійснення регуляторної діяльності є погодження проекту регуляторного акта зі спеціально уповноваженим органом з питань регуляторної політики – Державною регуляторною службою України (далі – Служба).

Погодженню зі Службою згідно зі ст. 21 Закону підлягають проекти регуляторних актів усіх регуляторних органів – розробників у т.ч. і органи місцевого самоврядування (зміни до ст. 34 Закону від 05.06.2014 № 1319-VII). Строк погодження для органів виконавчої влади – 30 днів.

Відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 23.09.2014 № 634 «Про порядок підготовки пропозицій щодо удосконалення проектів регуляторних актів, які розробляються органами місцевого самоврядування»:

Служба готує пропозиції щодо удосконалення проекту регуляторного акта, який розробляється Радами на підставі підготовлених відповідно до вимог, визначених Законом, експертного висновку відповідальної постійної комісії, щодо регуляторного впливу проекту регуляторного акта та аналізу регуляторного впливу (у разі його підготовки);

у разі подання документів у неповному обсязі[1] та/або їх оформлення з порушенням вимог, визначених Законом, Служба не пізніше наступного робочого дня з дня їх одержання повідомляє про відмову в підготовці пропозицій з обґрунтуванням причин такої відмови та посиланням на відповідні нормативно-правові акти;

Служба проводить аналіз поданих документів на відповідність вимогам ст. 4 Закону та готує пропозиції з обґрунтованими зауваженнями та висновками (у разі їх наявності);

строк підготовки пропозицій не може бути більш як 20 робочих днів з дня одержання відповідних документів.

Законом також визначено, що аналіз регуляторного впливу – це документ, який містить:

- обґрунтування необхідності державного регулювання шляхом прийняття регуляторного акта;

- аналіз впливу, який справлятиме регуляторний акт на ринкове середовище, забезпечення прав та інтересів суб’єктів господарювання, громадян та держави;

- обґрунтування відповідності проекту регуляторного акта принципам державної регуляторної політики.

Одне з основних завдань підготовки аналізу регуляторного впливу – визначити ефект від впровадження різних варіантів розв’язання проблеми та вибрати з них найоптимальніший.

 

За допомогою аналізу регуляторного впливу розробник:

- повинен довести відповідність форм та рівня державного регулювання потребі у розв’язанні існуючої проблеми та ринковим вимогам з урахуванням усіх прийнятних альтернатив;

- оцінити чи можливо внаслідок дії регуляторного акта досягти максимально можливих позитивних результатів за рахунок мінімально необхідних витрат ресурсів суб’єктів господарювання, громадян та держави (проводить розрахунок вигод/витрат для кожної групи);

- забезпечити у регуляторній діяльності баланс інтересів суб’єктів господарювання, громадян та держави.

При підготовці аналізу регуляторного впливу необхідно керуватись Методикою проведення аналізу впливу регуляторного акта (далі – Методика), затвердженою постановою Кабінету Міністрів України від 11.03. 2004 № 308 зі змінами (далі Постанова).

Аналіз регуляторного впливу обов’язково повинен містити усі розділи, що передбачені зазначеною вище Методикою.

Звертаємо Вашу увагу на те, що при проведенні аналізу впливу регуляторного акту (п.10 Методики) прогнозні значення показників результативності регуляторного акта встановлюються протягом різних періодів після набрання чинності актом, та обов’язкові до заповнення.

Також, згідно зі змінами від 16.12.2015, внесеними до Постанови, при розробці регуляторних актів (які стосуються діяльності малих підприємств), в аналізі регуляторного впливу (відповідно додатку 4 Методики), обов’язково має бути включено Тест малого підприємництва (М-Тест).

З метою спрощення проведення процедури аналізу регуляторного впливу та М-Тесту, Державною регуляторною службою України запроваджено    онлайн-форми: https://tools.regulation.gov.ua/arv (аналіз регуляторного впливу); https://tools.regulation.gov.ua/m-test (М-Тест).

Підготовлений аналіз регуляторного впливу підписується розробником проекту регуляторного акта.

Особливості оприлюднення проектів регуляторних актів. Оприлюднення з метою одержання зауважень і пропозицій проектів регуляторних актів, прийняття яких належить до компетенції виконавчих органів Рад, а також сільських, селищних та міських голів, проводиться до внесення цих проектів на розгляд засідання відповідного виконавчого органу ради або до внесення їх на затвердження відповідному сільському, селищному, міському голові.

Кожен проект регуляторного акта оприлюднюється з метою одержання зауважень і пропозицій від фізичних та юридичних осіб, їх об'єднань.

Про оприлюднення проекту регуляторного акта, з метою одержання зауважень і пропозицій, розробник цього проекту повідомляє у місцевих засобах масової інформації та на офіційному веб-сайті.

Повідомлення про оприлюднення проекту регуляторного акта повинно містити:

стислий виклад змісту проекту;

поштову та електронну, за її наявності, адресу розробника проекту та інших органів, до яких, відповідно до цього Закону або за ініціативою розробника надсилаються зауваження та пропозиції;

інформацію про спосіб оприлюднення проекту регуляторного акта та відповідного аналізу регуляторного впливу (назва друкованого засобу масової інформації та/або адреса сторінки в мережі Інтернет, де опубліковано чи розміщено проект регуляторного акта та аналіз регуляторного впливу, або інформація про інший спосіб оприлюднення, передбачений частиною п'ятою статті 13 Закону);

інформацію про строк, протягом якого приймаються зауваження та пропозиції від фізичних та юридичних осіб, їх об'єднань;

інформацію про спосіб надання фізичними та юридичними особами, їх об'єднаннями зауважень та пропозицій.

Проект регуляторного акта разом із відповідним аналізом регуляторного впливу оприлюднюється не пізніше п'яти робочих днів з дня оприлюднення повідомлення про оприлюднення цього проекту регуляторного акта.

Просимо звернути особливу увагу на те, що згідно зі ст. 36 Закону, регуляторний акт не може бути прийнятий або схвалений уповноваженим на це органом чи посадовою особою місцевого самоврядування, якщо наявна хоча б одна з таких обставин:

- відсутній аналіз регуляторного впливу;

- проект регуляторного акта не був оприлюднений.

У разі виявлення будь-якої з цих обставин орган чи посадова особа місцевого самоврядування має право вжити передбачених законодавством заходів для припинення виявлених порушень, у тому числі відповідно до закону скасувати або зупинити дію регуляторного акта, прийнятого з порушеннями.

Звіти про відстеження регуляторних актів. Відповідно до статті 10 Закону відстеження результативності обов’язково проводиться щодо кожного регуляторного акту, та включає в себе заходи з базового, повторного та періодичного відстеження результативності.

Базове відстеження результативності регуляторного акта здійснюється до дня набрання чинності цим регуляторним актом або більшістю його положень. Проводити базове відстеження після набрання чинності регуляторним актом допускається тільки у разі, якщо для відстеження результативності використовуються виключно статистичні дані.

Якщо для проведення базового відстеження результативності, крім статистичних даних, використовується хоча б один соціологічний показник, то проводити базове відстеження необхідно до набрання чинності регуляторним актом.

Звертаємо увагу, що таким показником практично у кожному проекті регуляторного акта є «рівень поінформованості зацікавлених осіб». Відповідно, базове відстеження необхідно здійснювати до набрання чинності регуляторного акта.

Повторне відстеження результативності регуляторного акта здійснюється через рік з дня набрання ним чинності або набрання чинності більшістю його положень, але не пізніше 2-х років з дня набрання чинності цим актом або більшістю його положень, якщо рішенням регуляторного органу, який прийняв цей регуляторний акт, не встановлено більш ранній строк. 

Періодичні відстеження результативності регуляторного акта здійснюються раз на кожні 3 роки, починаючи з дня закінчення заходів з повторного відстеження результативності цього акта, у тому числі і у разі, коли дію регуляторного акта, прийнятого на визначений строк, було продовжено після закінчення цього визначеного строку.

Кожен з перелічених вище видів відстеження результативності регуляторного акта включає: 

виконання заходів з відстеження результативності (при цьому необхідно визначити метод відстеження результативності);

підготовку та оприлюднення звіту про відстеження результативності, в якому аналізуються отримані значення показників результативності та стан впровадження регуляторного акта;

Під час проведення заходів з відстеження результативності регуляторних актів, слід керуватись ст. ст. 10 та 26 Закону, а також Методикою проведення аналізу впливу регуляторного акта, затвердженою постановою Кабінету Міністрів України від 11.03.2004 № 308 (зі змінами).

Звіт про відстеження регуляторного впливу обов’язково повинен містити усі розділи, що передбачені вищезазначеною Методикою.

Окрім того, обласна державна адміністрація зауважує, що при проведенні повторного чи періодичного відстеження застосовуються ті самі підходи до визначення складу цільової групи та вибіркової сукупності, що і для базового відстеження. Зокрема, частина цільової групи, яка відбирається для участі в опитуванні за допомогою спеціальних методів для достовірного відображення структури та основних характеристик цієї групи має бути ідентичною тій, що використовувалась для базового відстеження.

У разі, коли чисельність цільової групи не перевищує 150 осіб, опитуються усі респонденти цільової групи без визначення вибіркової сукупності (п.11 Методики відстеження результативності регуляторного акта, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 11.03.2004   № 308 (зі змінами).

Підготовлений звіт про відстеження регуляторного впливу підписується розробником проекту регуляторного акта.

Також, звертаємо увагу на те, що відповідно до ст. 12 Закону, регуляторні акти, прийняті органами та посадовими особами місцевого самоврядування, офіційно оприлюднюються в друкованих засобах масової інформації відповідних рад, а у разі їх відсутності – у друкованих засобах масової інформації, визначених цими органами та посадовими особами, не пізніш як у десятиденний строк після їх прийняття та підписання.

 

 

Читайте також

Міжнародні партнери допоможуть Запоріжжю з облаштуванням укриттів та підземних шкіл

В регіоні допомагають людям подолати наслідки насильства

Радіаційний фон в контрольних точках Запорізької області

Впродовж доби окупанти 291 раз ударили по Запорізькій області

Звернення Володимира Зеленського наприкінці 786-го дня війни

Участь Володимира Зеленського в зустрічі міністрів оборони в межах засідання Ради Україна – НАТО

Обласна влада не залишає людей наодинці з бідою: як допомагають переселенцям та постраждалим внаслідок війни

«Показник значно кращий, порівняно з минулим роком»: представник ТЦК та соціальної підтримки про приписну кампанію 2024 року

Іван Федоров – про фортифікації та укриття

Товариство Червоного Хреста України відзначило 106 років із дня заснування

СБУ повідомила про підозру ще 12 колаборантам, які працюють в окупаційному «мвс рф» на Запоріжжі

Іван Федоров зустрівся з представниками Всесвітньої організації охорони здоров’я – обговорили медичні потреби регіону