Гаряча телефонна лінія Запорізької обласної державної адміністрації+38 0800 503 508
Гуманітарний штаб Запорізької області

Реалізація інноваційного педагогічного проекту «Школа-МАН»

10 жовтня 2013 - 08:25


Керівник проекту С.Ю. Білоус

1. ВИКЛАД ПРОБЛЕМИ

Реформування системи освіти в Україні передбачає здійснення організації особистісно зорієнтованого навчання і виховання самодостатньої самоактуалізованої особистості учня з певним рівнем загальної компетентності і достатнім рівнем знань у окремій галузі.  

 

2. СУТЬ РЕФОРМИ / КРОКИ РЕАЛІЗОВАНІ МІСЦЕВОЮ ВЛАДОЮ

Запровадження інноваційного педагогічного проекту «Педагогічна система «Школа-Мала академія наук» здійснюється за підтримки та сприяння Національного центру «Мала академія наук України» та Інституту обдарованої дитини НАПНУ. З метою реалізації цього проекту створена Науково-дослідна експериментальна лабораторія Національного центру «Мала академія наук України» як відокремлений підструктурний підрозділ НЦ МАНУ в запорізькій області.
Керівником філії призначено Білоус Світлану Юріївну, к.п.н., яка працює також керівником секції Запорізького територіального відділення МАН та вчителем Запорізького технічного ліцею.
Перший етап запровадження проекту «Педагогічна система «Школа-МАН» відбувався у школах м. Запоріжжя, зокрема в Запорізькому технічному ліцеї, де протягом 5 років досягнуті високі результати в навчанні та в участі учнів у олімпіадах та конкурсах.
Другий етап передбачає вдосконалення структури самої Малої академії наук і є не тільки логічним продовженням І етапу запровадження педагогічної системи «Школа-МАН». На цьому етапі виникає необхідність у інноваційних підходах, які органічно створюються в педагогічній системі «Школа-МАН».
Залучення до системи МАН учнів та їх учителів відбувається за допомогою інтерактивних конкурсів «МАН-Юніор», які проводяться в два етапи: заочний (тестовий) та очний (проектний). Інтерактивні конкурси націлені на виявлення та заохочення учнів до продуктивної діяльності. Ця структурна складова оновленої МАН забезпечує високу ефективність у створенні розгалужень інформаційно-комунікативної мережі МАН.
Інтерактивний конкурс «МАН-Юніор» проводиться в таких номінаціях: «Технік-Юніор» - присвячений історії науки, техніки та винахідництва; «Астроном-Юніор» - націлений на підвищення якості знань з астрономії; «Еколог-Юніор» - основною метою якого є екологічне виховання учнів та інтеграція інженерних та природничих дисциплін на базі екології; «Історик-Юніор» - налаштований на виховання патріотизму та гуманізму в учнів на підґрунті знань із вітчизняної та світової історії.
Тестові завдання заочного етапу конкурсу «МАН-Юніор Ерудит» складаються досвідченими вчителями, вченими, авторами підручників, які працюють у навчальних закладах Запорізької області.
Проектний етап «МАН-Юніор Дослідник» відбувається за допомогою мережі Інтернет. Протягом кількох місяців учні 5-9 класів надсилають презентації та тези своїх досліджень (проектів) на запропоновані заздалегідь загальні теми. Школярі, які захоплюються історією природознавства, фізикою, винахідництвом і технікою, розробляють власні дослідження та пристрої.
Згідно з положенням про конкурс «МАН-Юніор Дослідник» захист проектів відбувається у два тури. У першому турі всі матеріали, надіслані учасниками конкурсу, розміщаються на сайті конкурсу http://man-junior.uа для загального ознайомлення та відкритого рейтингового оцінювання.
Розміщені на сайті проекти обговорюються керівниками спільно з учнями, пропонується оцінка кожного проекту згідно з опублікованими на сайті критеріями, на форумі висловлюються думки щодо представлених досліджень. Після отримання доступу до голосування, кожний керівник виставляє визначену спільно зі своїми учнями оцінку кожному з представлених проектів, але за виключенням проектів, які підготували його учні. При цьому відбувається заглиблення учнів у проблему, формуються елементи критичного мислення у дискусіях тощо.
На схемі рис.1 позначені основні структурні складові, що оновлюють систему МАН/

Рис. 1. Структурно-логічна схема розбудови Малої академії наук

Інформаційна підтримка Малої академії наук відбувається також за допомогою журналу «Школа юного вченого» - науково-популярного періодичного видання для творчої молоді та її наставників, яке підтримується web-сайтом http://scientistschool.org.ua/. Це відображено відповідним блоком на схемі мал.1. Журнал видається з грудня 2009 року і має рубрики, які відповідають секціям МАН.

Публікації журналу спрямовані на підготовку до конкурсів-захистів МАН та інтерактивних конкурсів, ознайомлення з кращими роботами учнів-призерів конкурсів, представлення здобутків територіальних відділень Малої академії наук тощо. У рубриці «Суперклуб» журналу обговорюються інноваційні підходи до вирішення актуальних проблем щодо підвищення якості вітчизняної освіти. В журналі систематично публікуються методичні рекомендації в межах розробленої нами методики динамічного моделювання, спрямованої на розвиток дослідницьких здібностей учнів. Авторами статей є відомі науковці з різних регіонів України, вчителі, а також учні. Таким чином, учні та їх вчителі мають змогу ознайомитись з прогресивними технологіями навчання і застосувати їх і взяти участь у підготовці журналу.
Третій блок схеми мал.1 представляє запровадження дистанційних консультацій для підготовки до конкурсів-захистів МАН. На цей час блок дистанційної взаємодії з учнями та вчителями ще перебуває в стадії доопрацювання.

 

3. ПРОБЛЕМИ, ЯКІ ВИНИКЛИ ПРИ ВПРОВАДЖЕННІ РЕФОРМИ, ТА СПОСІБ ЇХ ВИРІШЕННЯ

Відсутність стабільного фінансування.

 

4. ОТРИМАНИЙ ЕФЕКТ ВІД ЗАПРОВАДЖЕННЯ МІСЦЕВОЇ РЕФОРМИ

Аналіз результатів запровадження основних методів і засобів, направлених на розвиток та вдосконалення навчального процесу в педагогічній системі «Школа-МАН», дозволяє зробити висновки щодо їх комплексного застосування, а саме:

  • проведення всеукраїнських інтерактивних конкурсів «МАН-Юніор» та інформаційна підтримка діяльності Малої академії наук, яка здійснюється за допомогою науково-популярного журналу «Школа юного вченого» і відповідних сайтів, спроможні забезпечити укріплення та розгалуження інформаційно-комунікативної мережі МАН, тобто сприяти залученню до дослідництва широких кіл учнів і вчителів області та країни;
  • застосування запропонованих заходів для розбудови Малої академії наук як структурної складової педагогічної системи «Школа-МАН» згідно з результатами конкурсів та численними відгуками учнів і вчителів значно підвищує якість навчання, а також забезпечує його ефективність і результативність;
  • повне впровадження заходів щодо розбудови Малої академії наук та функціонування педагогічної системи «Школа-МАН» забезпечують підвищення ефективності навчання і реальне наповнення моделі відкритої освіти, що повністю відповідає програмі Президента України В.Ф.Януковича «України для людей».