Гаряча телефонна лінія Запорізької обласної державної адміністрації+38 0800 503 508
Гуманітарний штаб Запорізької області

Виконання Кредитної угоди «Програма інвестицій та розвитку системи водопостачання та очищення води в м. Запоріжжі» між ЄБРР та КП «Водоканал»

3 квітня 2014 - 16:30

1. Виклад проблеми

Внаслідок тривалої експлуатації (до 70 років) переважна частина трубопроводів м. Запоріжжя потребує реставрації або заміни. Щорічно на водопровідних мережах міста ліквідувалось понад 2,0 тисяч аварійних витоків. Втрати води у процесі водоочищення та розподільчій мережі перевищували 40% виробництва. Будинковими лічильниками води було забезпечено лише 12,5% житлового фонду міста.

Повному біологічному очищенню піддавалося менше 60% стічних вод, решта (до 500,0 тис.м3 на добу) - тільки первинному механічному очищенню.

Викиди неочищених стічних вод в р. Дніпро впродовж тривалого часу створювали серйозну екологічну небезпеку для басейну Дніпра, і найбільше для населених пунктів, розташованих нижче по течії р. Дніпро та у Чорноморському басейні. Особливу тривогу викликала якість питної води, що подавалась у мережу, та, як наслідок, стан здоров’я мешканців м. Запоріжжя та прилеглих районів. 

 

2. Суть реформи /реалізовані місцевою владою кроки

Ціль: Модернізація технологічного процесу очищення стічних вод на каналізаційних очисних спорудах і технології водопідготовки на водопровідних спорудах та вирішення екологічних проблем забруднення басейну річки Дніпро.

Послідовність дій:

З метою вирішення екологічних та експлуатаційних проблем Запорізькою міською радою разом з КП «Водоканал» м. Запоріжжя було прийнято рішення щодо залучення додаткових фінансових ресурсів.

З цією метою Запорізька міська рада, Запорізька обласна державна адміністрація та Держжитлокомунгосп України в жовтні 1995 року звернулися до Європейського банку реконструкції та розвитку (ЄБРР) з проханням розглянути можливість надання позики для будівництва життєво важливого об’єкту системи водопостачання та водовідведення.

21 травня 1999 року в м. Києві було підписано та 19 жовтня 1999 року ратифіковано Законом України № 1162-XIV Гарантійну угоду (Програма інвестицій та розвитку системи водопостачання та очищення води в м. Запоріжжі) між Україною та ЄБРР. Крім того, було укладено наступні угоди:

  • Кредитна угода «Програма інвестицій та розвитку системи водопостачання та очищення води в м. Запоріжжя» між ЄБРР та КП «Водоканал» м. Запоріжжя від 21.05.1999;
  • Угода про Проектні фонди та гарантії впровадження проекту «Програма інвестицій та розвитку системи водопостачання та очищення води м. Запоріжжя» між ЄБРР та містом Запоріжжя від 21.05.1999;
  • Угода про підтримку Проекту «Програма інвестицій та розвитку системи водопостачання та очищення води м. Запоріжжя» між ЄБРР та Запорізькою областю від 21.05.1999.

 

З метою забезпечення виконання фінансових зобов’язань перед ЄБРР в рамках Гарантійної угоди також було підписано три Угоди про відшкодування з визначенням обсягу прав та обов’язків сторін:

  •  Угода про відшкодування коштів між містом Запоріжжя та КП «Водоканал» від 17.05.1999;
  •  Угода про відшкодування коштів між Запорізькою областю та містом Запоріжжя від 17.05.1999;
  •  Угода про порядок відшкодування витрат державного бюджету, які можуть виникнути внаслідок виконання Україною гарантійних зобов’язань за Гарантійною угодою між Україною та ЄБРР від 14.05.1999 між Міністерством фінансів України та Запорізькою обласною державною адміністрацією.

 

Відповідальним за впровадження Проекту було визначено Мінрегіон України. Мінекономрозвитку України було визначено координатором співробітництва з міжнародними фінансовими організаціями, що забезпечувало контроль за реалізацією проектів із залученням іноземних інвестицій, а Міністерство фінансів України здійснювало контроль за цільовим використанням коштів міжнародних фінансових організацій.

Підготовка проекту «Програма інвестицій та розвитку системи водопостачання та очищення води в м. Запоріжжі» тривала чотири роки (1995-1999рр.).

Фінансування Проекту передбачалося здійснити в обсязі 42,5 млн.дол.США за рахунок наступних джерел:

- кошти кредиту ЄБРР 28,0 млн.дол.США (65,9%)

- власні кошти КП «Водоканал» 9,3 млн.дол.США (21,8%)

- кошти міського бюджету міста Запоріжжя 3,0 млн.дол.США (7,1%)

- гранти країн-донорів 2,2, млн.дол.США (5,2%)

Умови кредиту ЄБРР для Проекту були наступні:

-  загальний термін надання кредиту – 15 років;

- виплата відсотків та основного боргу здійснюється два рази на рік;

- виплата основного боргу здійснюється рівними частинами впродовж 11 років;

- відсоткова ставка за користування кредитом – ставка ЛІБОР плюс кредитна маржа у розмірі 1%;

- комісія за зобов’язання складає 0,5% суми невикористаної позики;

- початкові комісійні – 1% від загальної вартості кредиту.

Кредитною угодою передбачалось надання кредиту на 15 років, включаючи 4 роки пільгового періоду, під час якого сплачуються лише відсотки, що нараховуються на використану частину кредиту (відсоткова ставка), комісійні за зобов’язання на невикористану частину та разова комісія.

 

Згідно з умовами Кредитної угоди планувалось реалізувати п’ять проектів, а саме:

  • розширення та реконструкція центральних каналізаційних очисних споруд Лівого берега (ЦОС-1) м. Запоріжжя з їх повним механічним та біологічним очищенням;
  • реконструкція Дніпровської водопровідної станції (ДВС-1) м. Запоріжжя з використанням сучасної технології знезараження води із значним зменшенням використовування хлору;
  • заміна насосів і електродвигунів на п’яти водопровідних і восьми каналізаційних насосних станціях м. Запоріжжя, що істотно зменшувало кількість спожитої електроенергії;
  • відновлення водопровідних мереж в м. Запоріжжі із закупівлею нового устаткування для безтраншейної прокладки трубопроводів і навчанням персоналу підприємства по застосуванню цього устаткування;
  • встановлення приладів обліку і використання інших водозберігаючих заходів і аналітичної програми по вивченню питомого водоспоживання в житловому секторі м. Запоріжжя.

 

На виконання даних програм КП «Водоканал» уклало п’ять Контрактів, а саме:

  1. На закупівлю товарів та супутніх послуг з відновлення водопровідних мереж в м. Запоріжжя.
  2. На закупівлю товарів та супутніх послуг із заміни насосів і електродвигунів, обладнання автоматизованих систем керування і контролю на діючих насосних станціях в м. Запоріжжя.
  3. На закупівлю товарів та супутніх послуг на впровадження програми встановлення приладів обліку та застосування інших водозберігаючих заходів в м. Запоріжжя.
  4. На закупівлю робіт з реконструкції Дніпровської водопровідної станції (ДВС‑1) м. Запоріжжя;
  5. На закупівлю робіт з розширення та реконструкції центральних каналізаційних очисних споруд Лівого берега (ЦОС-1) м. Запоріжжя.

 

3. Проблеми, які виникли при впровадженні реформи, та спосіб їх вирішення

При реалізації окремих проектів розробник тендерної документації (компанія CH2M Hill) була вимушена максимально адаптувати стандартні форми контрактів, рекомендовані ЄБРР (які повинні використовуватись Консультантом та Позичальником відповідно до вимог Кредитної угоди) до вимог законодавчої бази України. Але, враховуючи вищенаведене, в ході реалізації проектів сторонами (за згодою ЄБРР) було відпрацьовано та підписано значну кількість протоколів, якими сторони продовжували узгоджувати ті проблемні питання, які виникали, як правило, у Підрядників при виконанні контрактів.

Також виникали проблемні питання в частині необхідності зупинки експлуатації очисних споруд, значним коливання курсу валют тощо.

Крім вище вказаних проблем мало місце здорожчення вартості по трьом проектам, яке склало 56,5 млн. грн., а саме:

- розширення та реконструкція ЦОС-1 – 46,5 млн. грн.

- реконструкція ДВС-1 – 7,0 млн. грн.

- заміна насосів та електродвигунів – 3,0 млн. грн.

 

Дане збільшення вартості обумовлено:

- зростанням заробітної плати з 600,0 грн. до 1 500,0 грн. (в 2,5 рази);

- зростанням вартості будівельних матеріалів та обладнання на 25-30 %;

- збільшення обсягів закупівель робіт та поставки товарів, з метою найбільш ефективного проведення робіт з реконструкції.

 

Під час укладання Кредитної угоди, КП «Водоканал» звільнявся від сплати ввізного ПДВ та митних зборів, які були передбачені українським законодавством на той час. Але, вже в 2001 році, всі зазначені пільги було відмінено, у зв’язку з чим підприємство було вимушено за власний рахунок сплатити: митні збори в сумі – 1,8 млн. грн.; невідшкодований ПДВ – 3,8 млн. грн., а ПДВ для розмитнення товарів складав близько 6,0 млн. грн., сплата якого вимагала відволікання власних обігових коштів підприємства, збільшувала фінансове навантаження та в подальшому негативно позначалася на розрахунках з підрядниками. 

Слід також зазначити, що затримка, яка мала місце при освоєнні коштів кредиту, хоч і призвела до збільшення зобов’язань позичальника по виплаті плати за зобов’язання на суму близько 2,0 млн. грн., але при цьому значною мірою зменшила зобов’язання по виплаті відсотків на суму більше 50,0 млн. грн.

 

4. Отриманий ефект від запровадження місцевої реформи

За результатами виконання зазначеної програми реалізовано п’ять проектів, при цьому була досягнута основна мета програми інвестицій, а саме:

1) Розширення та реконструкція центральних каналізаційних очисних споруд Лівого берега (ЦОС-1) м. Запоріжжя.

- повністю припинено скид неочищених стічних вод в р. Дніпро (більш ніж 80,0 тис.м3 на добу).

- вперше застосована на Україні технологія нітрі- та денітріфікації, яка дала змогу знизити скид біогенних елементів (азот, фосфор) в р. Дніпро.

- знижені обсяги скиду основних забруднювачів:

- азоту амонійному та нітритів - у 4 рази,

- фосфатів та біологічне споживання кисню - у 2 рази,

- зважених речовин - у 3 рази.

- підвищено якість води р. Дніпро та вирішило таким чином одну з головних екологічних проблем м. Запоріжжя,

- зменшені платежі КП «Водоканал» за викиди шкідливих речовин у водойми - близько 0,5 млн.грн. на рік.

2) Реконструкція Дніпровської водопровідної станції (ДВС-1) м. Запоріжжя

- заміна застарілого обладнання,

- удосконалена технологія очистки води,

- впроваджена сучасна технологія знезараження води, що дозволило значно знизити рівень хлорорганічних сполук нижче допустимих значень у 2 рази.

- зменшення використання хлору в 3 рази з 630 до 211 тон на рік, - зменшення витрат підприємства близько 2,6 млн.грн. на рік в цінах січня 2013 року

3) Заміна насосів і електродвигунів, обладнання автоматизованих систем керування і контролю на діючих насосних станціях в м. Запоріжжя

- заміна старого технологічного та електротехнічного устаткування на насосних станціях, на сучасне устаткування

 - істотно скорочено обсяг споживання електроенергії на 29,1 млн.кВтгод на рік, що в цінах січня 2013 року складає близько 34 млн.грн.

- дало змогу стримувати зростання рівня тарифів в умовах постійного зростання ціни на електроенергію. У разі непроведення зазначеної реконструкції тарифи на послуги з водопостачання та водовідведення на сьогоднішній день були б вищими на 8,5%.

4) Відновлення водопровідних мереж в м. Запоріжжя

- виконано заміну на 53 аварійних ділянках магістральних та розподільчих мереж водопостачання (загальна довжина - 29,0 км).

- ліквідувано витоки води (які до реконструкції щорічно складали близько 850 випадків)

- забезпечено безперебійне водопостачання правобережної частини міста.

5) Впровадження програми встановлення приладів обліку та застосування інших водозберігаючих заходів в м. Запоріжжя.

- встановлено вузли обліку гарячої та холодної води (553 прилади на вводах в будинках, 19 приладів на розподільних мережах, 3834 приладів обліку гарячої та холодної води в квартирах).