"Гаряча лінія" обласного штабу протидії коронавірусу0 800 503 508

Інформаційно-аналітична довідка щодо роботи зі зверненнями громадян у Запорізькій обласній державній адміністрації у першому півріччі 2020 року

27 липня 2020 - 10:13

Обласною державною адміністрацією протягом першого півріччя 2020 року вживалися  організаційно-практичні  заходи, спрямовані  на виконання Указу Президента України від 07.02.2008 № 109/2008 «Про першочергові заходи щодо забезпечення реалізації та гарантування конституційного права на звернення до органів державної влади та органів місцевого самоврядування» (далі – Указ), відповідних розпоряджень голови облдержадміністрації.

Протягом звітного періоду до облдержадміністрації, у т.ч. через органи влади вищого рівня, надійшло 1116 звернень громадян. У порівнянні з аналогічним періодом 2019 року загальна кількість звернень у поточному році  зменшилася понад у три  рази (І півріччя 2019 року – 3818 звернень), що сталося через зменшення кількості надходження до облдержадміністрації заяв від малозабезпечених верств населення про надання матеріальної допомоги на лікування у зв’язку зі зміною порядку обліку відповідних звернень. Також на зменшення кількості  письмових звернень у звітному періоді  суттєво вплинуло зменшення активності населення у зв’язку із запровадженням карантинних заходів у межах реагування на епідеміологічний стан.

Аналогічно вплинуло на зменшення кількості звернень тимчасове скасування особистих прийомів керівництва згідно з рішенням протоколу № 2 позачергового засідання Державної комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій від 10.03.2020.

Із загальної кількості звернень, що надійшли до облдержадміністрації,    1101 – письмове, що понад у три рази менше аналогічного показника минулого року    (І півріччя 2019 року   – 3735),  із них на спеціальну електронну пошту облдержадміністрації gromada@zoda.gov.ua  надійшло  192 електронних зверненя (І півріччя 2019 року   – 159).  Під час проведення особистих прийомів громадян керівництвом облдержадміністрації отримано 15 звернень,  що понад у п’ять разів  менше, ніж у І півріччі 2019 року (83 звернення) і пов’язане з кадровими змінами у складі керівництва облдержадміністрації, а також введенням обмежувальних заходів через спалах коронавірусної інфекції.

Від  вищих органів державної влади,  до яких звернулися жителі області, надійшло 438 звернень, що становить 39,2 відсотка від загальної кількості звернень. Кількість цих звернень  у порівнянні з відповідним періодом минулого року збільшилася на 10,3 відсотка (І півріччя 2019 року – 397, або 10,4 %).  Найбільше звернень  надійшло з Офісу Президента України – 246, що на 8,4 відсотка більше у порівнянні з аналогічним періодом минулого року  (І півріччя 2019 року – 227). Також збільшилося надходження звернень громадян з Апарату Верховної Ради України  у 2,75 рази (55 звернень у  І півріччі 2020 року   проти  20  у 2019 році), а також  із міністерств та відомств України  –  на 38,9  відсотка (75 звернень у І півріччі 2020 року проти 54 у 2019 році).   При  цьому, надходження звернень громадян із Секретаріату Кабінету Міністрів України у порівнянні з аналогічним періодом минулого року зменшилося на 35,4 відсотка (62 звернення у І півріччі 2020 року    проти  96  у 2019 році).

За видами звернень, визначених Законом України «Про звернення громадян», домінують заяви (клопотання) – 94,8 відсотка. Скарги становлять 4,5 відсотка, пропозиції (зауваження) – 0,7 відсотка.

Більша частина звернень надійшла від жителів міст обласного значення 686 звернень, або 61,5 відсотка від загальної кількості звернень, із них найбільше звернень надійшло від жителів  Дніпровського (117 звернень),  Вознесенівського, Комунарського  (по 96 звернень) та Шевченківського (91) районів м. Запоріжжя.

Від жителів  районів області надійшло 396 звернень,  або 35,5 відсотка від загальної кількості звернень. Найбільш активно до органів влади усіх рівнів зверталися жителі Запорізького району (63 звернення).

У розрахунку на 10 тис. населення (при середньому показнику по області 6 звернень) найчастіше зверталися жителі  Приморського (14 звернень), Запорізького та Токмацького (по 11) , Чернігівського (10) районів.        

Найменше звернень у розрахунку на 10 тис. населення надійшло від жителів м. Енергодара (1),  Веселівського  та Великобілозерського (по 2),  Більмацького та Приазовського  (по 3) районів.

 Протягом  першого півріччя  2020 року порівняно з аналогічним періодом попереднього року спостерігалося зростання темпів надходження звернень громадян до облдержадміністрації з 3 із 25 територій області, зокрема з Токмацького (+64,3 відсотка),  Пологівського (+21,4 відсотка) та Приморського (+21,2 відсотка) районів. На рівні показника минулого року залишилася кількість надходження звернень з Веселівського, Мелітопольського та Розівського районів. У попередньому році спостерігалося зростання темпів надходження звернень громадян до облдержадміністрації з 21 із 25 територій.            

Протягом звітного періоду до облдержадміністрації надійшло 24 повторних звернення, що складає 2,1 відсотка від загальної кількості звернень за цей період та на 71,4 відсотка більше показника відповідного періоду минулого року (І півріччя 2019 року – 14). Найбільше повторних звернень надійшло від жителів міст обласного значення:   Запоріжжя (13), Бердянська та Мелітополя (по 3), Токмака (2). Аналіз свідчить, що основною причиною повторних звернень є незадоволення заявників наданими роз’ясненнями щодо порядку вирішення їх проблем, в тому числі і тих питань, розгляд яких припинено згідно зі ст.8 Закону України «Про звернення громадян»,  а також питань,  що не відносяться до компетенції облдержадміністрації. 

За звітний період до обласної державної адміністрації надійшло 123 колективних звернення, з них 3 масових (акційних), що складає 11,0 відсотків від загальної кількості звернень. У порівнянні з попереднім роком кількість цих звернень зросла на 39,8 відсотків (І півріччя 2019 року – 88). Найбільше колективних звернень надійшло від жителів м. Запоріжжя (37), м. Мелітополя (12), Запорізького (18), Токмацького (13) та Приморського (9)  районів.

Здебільшого у колективних зверненнях громадян хвилювали питання щодо збереження закладів інтернатного типу, медичних та загальноосвітніх навчальних закладів в ході тривання процесу реформування галузей охорони здоров’я та освіти зокрема: комунальних установ - «Запорізький протитуберкульозний диспансер№1» та «Мелітопольський протитуберкульозний диспансер» Запорізької обласної ради,  комунальних закладів - «Обласний дошкільний психоневрологічний центр санаторного типу», «Запорізька спеціальна загальноосвітня школа-інтернат № 2», «Новомиколаївська загальноосвітня школа-інтернат I-II ступенів» Запорізької обласної ради,  комунального закладу «Мануйлівська ЗОШ I-III ступенів» Новолексіївської сільської ради Приморського району.  Також актуальними були питання щодо формування територіальних громад у Приморському та Токмацькому районах, пасажирських перевезень, внесення  змін до карантинних обмежень з метою відновлення роботи продовольчих ринків.

Серед акційних звернень учасники акцій вимагали:

припинення тиску на малий бізнес і доопрацювання законопроектів: про працю та щодо застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг;

створення сприятливих умов для розслідування справ Майдану та захисту учасників Революції Гідності від політичних переслідувань;

звільнення з посади окремих керівників Офісу Президента України.

З урахуванням колективних звернень до облдержадміністрації звернулося 9431 громадянин  (І півріччя 2019 року – 13952).

У зверненнях громадян, що надійшли до облдержадміністрації протягом звітного періоду було порушено 1305 питань різної тематики (І півріччя 2019 року – 4041).   

Найбільш актуальною групою питань на протязі останніх років залишаються питання соціального захисту.  Всього в першому півріччі 2020 року отримано  387   звернень цієї тематики, або  29,7 %  від загальної кількості питань (І півріччя 2019 року – 3134, або  77,6 % ).  Пріоритетним для громадян були питання про надання адресної грошової  допомоги на лікування,  призначення та виплати субсидії, отримання соціальних виплат.

Друге місце за актуальністю посіли питання комунального та дорожнього господарства –197, або 15,1% від загальної кількості порушених питань. Кількість цих питань  у порівнянні з аналогічним показником минулого року  зменшилася на 6,2 % (І півріччя 2019 року – 210, або 5,2%). Найчастіше у цій тематичній групі порушувалися питання щодо  незадовільного стану житлового фонду, якості житлово-комунальних послуг, тарифної політики, благоустрою прибудинкових територій, а також неналежного стану доріг.

На третьому місці за актуальністю  перебувають питання охорони здоров’я – 136, або10,4%.  Кількість цих питань у порівнянні з минулим роком збільшилася на 6,3 %  (І півріччя 2019 року – 128, або 3,2%).  Збільшення кількості звернень цієї тематики  пов’язане із наслідками запровадженого в Україні загальнодержавного карантину. Також залишилися актуальними питання щодо проведення лікування в закладах охорони здоров’я  за бюджетні кошти, забезпечення медикаментами за пільговими рецептами, роботи МСЕК, а також скасування впровадження другої ланки медичної реформи.

Четверте місце посіли питання житлової політики – 135  (10,3%), кількість яких збільшилася на 42,1 %   (І півріччя 2019 року – 95, або 2,4%). У цій тематичній групі громадяни найчастіше порушували питання:  поліпшення житлових умов, кредитування житлового будівництва, об’єднання мешканців багатоквартирних будинків.

Питання аграрної політики і земельних відносин перебувають на п’ятому  місці – 85 (6,5%). Кількість цих питань у порівнянні з минулим роком збільшилася на 11,8 % (І півріччя 2019 року –  76, або 1,9 %). У цій тематичній групі громадяни порушували питання щодо індивідуального землекористування і присадибного господарства,  отримання та оформлення документів на приватизацію земельних ділянок,  розрахунків за здані в оренду паї, діяльності окремих сільгосппідприємств.

Серед актуальних у зверненнях громадян до облдержадміністрації слід відзначити  питання забезпечення дотримання законності та охорони правопорядку,  діяльності місцевих органів виконавчої влади – по 44 звернення (3,4 %), освітньої тематики – 41 (3,1 %),  діяльності  органів місцевого самоврядування – 39 (3,0 %), роботи транспорту та зв’язку – 35 (2,7 %) адміністративно-територіального устрою – 30 (2,3%), екології  та природних ресурсів – 21 (1,6 %) .

Значна частина звернень надійшла до облдержадміністрації від громадян, що потребують соціального захисту та підтримки – 400 звернень, або 35,8 % від загальної кількості звернень, зокрема:

за категоріями громадян: від інвалідів, учасників війни та бойових дій – 65,  від  інвалідів І, ІІ, ІІІ групи – 243,  від дітей війни – 59, від членів багатодітних сімей та одиноких матерів, жінок, що мають звання «Мати-героїня» – 22,  від ветеранів праці – 11;  

за соціальним станом – від  пенсіонерів 464 звернення, або 41,6 % від загальної кількості звернень за цей період.

З метою підтримки жителів області та вимушених переселенців, які зареєстровані на території області і потребують соціального захисту,  відповідно до Цільової програми соціальної підтримки населення Запорізької області «Назустріч людям»  на 2020 – 2024 роки із обласного бюджету виділено одноразову матеріальну допомогу 134 громадянам на загальну суму 264,5 тис. грн.

Облдержадміністрацією ретельно перевіряються всі звернення, в яких йдеться про недоліки у роботі органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування. При необхідності такі звернення направляються для перевірки правоохоронним органам.

Загалом за підсумками розгляду звернень надано аргументовані роз’яснення з посиланням на правові норми або повідомлено про необхідність вжиття додаткових дій для подальшого вирішення порушуваних проблем на 756 звернень  (67,7 %), вирішено позитивно  152 звернення (13,6 %), відмовлено у задоволенні 25 звернень.  Переслані за належністю відповідно до ст. 7 Закону України «Про звернення громадян»  63 звернення (5,6 %), не підлягали розгляду відповідно до ст. 8 і 17 Закону України «Про звернення громадян»  32 звернення (2,9 %), повернуто авторові відповідно до ст. 5 і 7 Закону України «Про звернення громадян»  5 звернень (0,4 %), решта перебуває у стадії розгляду.                

З метою реалізації проекту «Влада на зв’язку з громадськістю», який є дієвим механізмом взаємодії жителів Запорізької області з керівництвом Запорізької облдержадміністрації, за звітний період  проведено  3 гарячі телефонні  лінії спілкування із громадянами голови облдержадміністрації та його заступників, на які зателефонувало 36 жителів області. Крім того, 26.06.2020 за участю головного лікаря  Запорізької обласної  клінічної лікарні проведена тематична пряма лінія, присвячена питанням протидії поширенню гострій респіраторній хворобі COVID-19.

Для прийому усних звернень громадян  у телефонному режимі  функціонує гаряча телефонна лінія Запорізької обласної державної адміністрації, діяльність якої забезпечує Комунальна  установа  «Запорізький обласний контактний центр» Запорізької обласної ради (далі – Центр).  Слід зазначити,  що у березні 2020 року суттєво збільшилась кількість звернень громадян на гарячу телефонну лінію облдержадміністрації у зв’язку із погіршенням епідеміологічного стану в Україні. Згідно з розпорядженням голови облдержадміністрації від 17.03.2020 №116 «Про організацію роботи виконавчої влади та місцевого самоврядування Запорізької області в умовах карантину, викликаного поширенням коронавірусу COVID-19» в обласній державній адміністрації спільно з  Центром з 17.03.2020 до 22.05.2020 забезпечено цілодобове функціонування Гарячої телефонної лінії Запорізької облдержадміністрації за телефоном 0(800) 503-508  (дзвінкі безкоштовні).

Протягом першого півріччя 2020 року на гарячу телефонну лінію  облдержадміністрації надійшло 13886 звернень,  що майже вдвічі більше показника  минулого року  (І півріччя 2019 року 7075), з них 5790 звернень з питань епідеміологічної ситуації, спричиненої вірусом COVID-19.

З метою задоволення потреб одиноких громадян похилого віку, осіб з інвалідністю, сімей з дітьми, зокрема з дітьми з інвалідністю, на період карантинних обмежень з 10.04.2020 в області працює телефонна «гаряча» лінія інформаційної платформи «Допомога поруч». За станом на 01.07.2020 виявлено та забезпечено продуктами харчування та засобами особистої гігієни 15981 особа соціально вразливих верств населення.  

Також облдержадміністрацією  забезпечено взаємодію з Центром щодо оперативного опрацювання звернень, що надходять на урядову гарячу лінію. Протягом звітного періоду з державної установи «Урядовий контактний центр» надіслано на розгляд  9912  звернень, що на 17,7 відсотка  менше показника минулого року  (І півріччя 2019 року – 12046).

Пріоритетними у зверненнях громадян на гарячі лінії Уряду та облдержадміністрації були питання епідеміологічної ситуації, спричиненої вірусом COVID-19, соціального захисту, житлової політики, комунального та дорожнього господарства та охорони здоров’я.

З метою забезпечення інформованості  громадськості про стан роботи зі зверненнями громадян на офіційному веб-сайті облдержадміністрації у розділі «Звернення громадян» (http://www.zoda.gov.ua/article/10/zvernennya-gromadyan.html) щоквартально оприлюднюються узагальнені відомості про організацію роботи зі зверненнями громадян, а також розміщено контактні дані як громадянину звернутися до Запорізької облдержадміністрації, графіки особистого прийому громадян та проведення прямих телефонних ліній керівництвом облдержадміністрації тощо.

Підсумки роботи зі зверненнями громадян у 2019 році розглянуто 11.02.2020  на засіданні постійно діючої комісії з питань розгляду звернень громадян при голові облдержадміністрації (далі - комісія). На засіданні комісії також заслухано звіт директора комунальної установи «Запорізький обласний контактний центр» Запорізької обласної ради про роботу зі зверненнями громадян.

Забезпечено щоквартальне звітування структурних підрозділів облдержадміністрації, райдержадміністрацій, виконкомів міських (міст обласного значення) рад про стан організації роботи зі зверненнями громадян та заходи щодо підвищення її ефективності.

З метою сприяння громадянам у вирішенні  їх проблемних питань в облдержадміністрації проводились засідання комісії з питань розгляду звернень громадян.

Відповідно до Графіка проведення комплексних перевірок у 2020 році,  затвердженого розпорядженням голови облдержадміністрації від 05.12.2019           № 606, відділом роботи із зверненнями громадян облдержадміністрації 12.03.2020 здійснено перевірку дотримання вимог законодавства про звернення громадян у Токмацькій районній державній адміністрації.   У ході перевірки надано методичну допомогу з удосконалення напрямку цієї роботи, узагальнені матеріали з дорученнями керівництва облдержадміністрації надіслано до райдержадміністрації для вжиття відповідних заходів.

У громадській приймальні облдержадміністрації організований і постійно проводиться щоденний консультативний прийом громадян працівниками відділу роботи із зверненнями громадян, в результаті якого громадяни можуть бути направлені до посадових осіб, до сфери діяльності яких належать порушені питання, або записані на особистий прийом до керівництва облдержадміністрації.

Також в облдержадміністрації діє Телефон довіри, на який упродовж звітного періоду дзвінків не надходило.

Для підвищення рівня правової освіти  населення, роз’яснення прав і свобод людини і громадянина та засобів їх захисту, повноважень органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування при Південно-Східному міжрегіональному управлінні Міністерства юстиції (м. Дніпро) у Запорізькій області (далі – Управління) працюють 4 громадські, а саме: громадська приймальня з надання безоплатної первинної правової допомоги, з питань надання юридичної допомоги, безоплатних консультацій щодо вчинення нотаріальних дій, віртуальна  та виїзна громадські приймальні.

Для забезпечення інформованості громадян з правових питань на офіційному Інтернет-сайті Управління діють рубрики «Безоплатна правова допомога», «Відео» та банери «Звернення громадян», «Роз’яснення, юридичні консультації», «Інформація для внутрішньо переміщених осіб», в яких розміщено: нормативно-правові акти, що регулюють питання надання безоплатної первинної правової допомоги, зразки та бланки звернень, методичні посібники, графіки роботи громадських приймалень, відповіді на найбільш поширені питання, відеоматеріали з питань надання правової допомоги тощо.

 

 

Відділ роботи із зверненнями громадян
апарату облдержадміністрації