Гаряча телефонна лінія Запорізької обласної державної адміністрації+38 0800 503 508
Гуманітарний штаб Запорізької області

Інформаційно-аналітична довідка про підсумки роботи зі зверненнями громадян у Запорізькій обласній державній адміністрації за 9 місяців 2023 року

10 жовтня 2023 - 15:08

З початку повномасштабного вторгнення російської федерації на територію України Запорізька обласна військова адміністрація як орган виконавчої влади працює в умовах правового режиму воєнного стану. Відповідно до положень статті 8 Закону України «Про правовий режим воєнного стану»  в обласній військовій адміністрації на період дії воєнного стану внесено зміни в організацію роботи зі зверненнями громадян. Враховуючи те, що м. Запоріжжя є прифронтовою зоною, з метою забезпечення безпеки працівників обласної військової адміністрації та  громадян від збройної агресії, дотримання обмежень перебування на вулицях та інших громадських місцях керівництвом обласної військової адміністрації було вирішено продовжити безперебійну роботу обласної військової адміністрації шляхом виїзду її працівників з адміністративної будівлі до більш безпечніших місць. У зв’язку з чим  головою облдержадміністрації, начальником обласної військової адміністрації видано розпорядження від 07.04.2022 № 160 «Про упорядкування організації роботи із зверненнями громадян під час воєнного стану», яким припинено проведення керівництвом обласної військової адміністрації особистих прийомів громадян.  Нажаль, подальший розвиток подій з влучанням ворожих ракет в безпосередній близькості до двох локацій розташування персоналу обласної військової адміністрації підтвердив правильність цього рішення. Проте, навіть за таких умов, керівництво обласної військової адміністрації приділяє значну увагу розв’язанню проблем громадян та керується принципами відкритості до діалогу з мешканцями області. Так, завдяки міжнародній технічній допомозі на заміну особистим прийомам, відповідно до розпорядження голови обласної державної адміністрації, начальника обласної військової адміністрації від 05.04.2023 №173, з квітня 2023 року відновлено безпечне проведення «гарячих» телефонних ліній спілкування з громадянами керівництва обласної військової адміністрації.

Керуючись приписами Закону України «Про звернення громадян» подати звернення до обласної військової адміністрації громадяни мали можливість письмово, шляхом надсилання поштою або на спеціально визначену електронну адресу (gromada@zoda.gov.ua),  а також  звернутися на обласну «гарячу» лінію облдержадміністрації за безкоштовним номером 0 800 503 508.

Протягом 9 місяців 2023 року до обласної військової адміністрації, у т.ч. через органи влади вищого рівня, надійшло 1391 звернення громадян, що на 7,5 % більше порівняно з кількістю звернень за аналогічний період минулого року (1294 звернення).

       Із загальної кількості отриманих обласною військовою адміністрацією звернень: 923 (66,4 %) надійшли поштою, 468 (33,6 %) – електронною  поштою.

За видами звернень, визначених Законом України «Про звернення громадян», домінують заяви (клопотання) –  93,3 % (1298). Скарги становлять 3,2 % (45), пропозиції (зауваження) – 3,5 % (48).  

Від  вищих органів державної влади, до яких звернулися жителі області, на розгляд до обласної військової адміністрації надійшло 588 звернень, що становить 42,7 % від загальної кількості звернень (аналогічний період 2022 року – 364, або 61,5 %). Найбільше звернень надійшло із Секретаріату Кабінету Міністрів України – 253 (42 за аналогічний період минулого року). У порівнянні з аналогічним періодом минулого року кількість цих звернень збільшилась в шість разів. Втричі збільшилась кількість звернень із Апарату Верховної Ради України (132 проти 40 за 9 місяців 2022). Майже на третину зменшилась кількість звернень з міністерств та відомств України – 109 (за аналогічний період минулого року – 151 звернення). Кількість звернень з Офісу Президента України зменшилася на 23,2% – 86 звернень за звітний період 2023 року проти 112 звернень за аналогічний період 2022 року.

За звітний період надійшло 2 повторних звернення. Причиною повторності звернення є незадоволення заявниками наданими роз’ясненнями щодо порядку вирішення проблеми, в тому числі і тих питань, розгляд яких припинено згідно зі ст.8 Закону України «Про звернення громадян».

За звітний період надійшло 67 колективних звернень, що складає 4,8% від загальної кількості. У порівнянні з аналогічним періодом минулого року кількість цих звернень зменшилася на 41% (9 місяців 2022 року – 114 звернень, або 8,8 %).

З урахуванням колективних звернень до обласної військової адміністрації звернулося 5147 громадян  (аналогічний період 2022 року – 6468 громадян).

Найчастіше у звітному періоді громадяни порушували у своїх зверненнях питання житлової політики –  279, або 20,1% від загальної кількості звернень. Кількість звернень даної тематики збільшилась майже в 3,5 рази (75 звернень, або 5,8% за аналогічний період 2022 року). У цій тематичній групі громадяни найчастіше порушували питання здійснення перерахунків за житлово-комунальні послуги, ремонт пошкодженого житла, облаштування укриттів та питання об’єднання співвласників багатоквартирних будинків.

На другому місці за актуальністю звернення з питань соціального захисту населення 241, або 17,3% від загальної кількості звернень. Кількість звернень цієї тематики зменшилась на 29% порівняно із попереднім роком (аналогічний період 2022 року – 340, або 26,3%). Пріоритетними для громадян були питання призначення та виплати субсидії, отримання соціальних виплат та щомісячної адресної грошової допомоги внутрішньо переміщеним особам, компенсація власникам житла за розміщення внутрішньо-переміщених осіб.

Звернення з питань екології та природних ресурсів знаходяться на третьому місці за актуальністю – 208, або 15%. Кількість звернень з даної тематики збільшилась майже в 10 разів в порівнянні з аналогічним періодом

минулого року (20 звернень, або 1,5%). Таке зростання пов’язане із отриманням зауважень та пропозицій громадян на публікації підприємств про наміри отримати дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами.

З питань комунального та дорожнього господарства надійшло 83, звернення або 6% від загальної кількості звернень. Кількість звернень даної тематики зменшилась майже вдвічі порівняно із показниками минулого року (188, або 14,5%). Найчастіше у цій тематичній групі порушувалися питання щодо якості надання комунальних послуг та їх поновлення, ремонту доріг та благоустрою прибудинкових територій

Особливе місце займають звернення,  пов’язані з військовим станом 69, або 5% від загальної кількості звернень, зокрема: оформлення документів  та отримання відшкодування за зруйноване (пошкоджене) житло. 

Значна частина звернень надійшла до обласної військової адміністрації від громадян, що потребують соціального захисту та підтримки, а  саме:

за категоріями громадян: від осіб з  інвалідністю  І, ІІ, ІІІ групи – 178, внутрішньо переміщених осіб – 110, дітей війни – 82, від осіб з інвалідністю внаслідок війни, учасників бойових дій – 28, членів багатодітних сімей та одиноких матерів – 23, ветеранів праці – 19, учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС – 1.

за соціальним станом – від  пенсіонерів 412 звернень, або 29,6 % від загальної кількості за цей період.

Голова обласної державної адміністрації, начальник обласної військової адміністрації та його заступники приділяють особливу увагу вирішенню проблем, з якими звертаються громадяни пільгової категорії та інші громадяни, які потребують соціального захисту та підтримки.  

Так, за результатами звернень мешканців м.Запоріжжя, осіб з інвалідністю, Мігіна І. та Билименко В. їх було забезпечено гуманітарною допомогою у вигляді продуктових наборів та засобів особистої гігієни.

За результатами звернення Катюкової М. (зареєстрована в Мелітопольському районі, виїхала за кордоном) їй було призначено та нараховано допомогу при народженні дитини. Заявниця перебуває за кордоном, а тому мала труднощі із оформленням вказаної допомоги.

Ретельно перевіряються всі звернення, в яких викладаються факти безпідставної відмови у задоволенні законних вимог заявників. У разі підтвердження таких фактів облдержадміністрацією вживаються заходи для поновлення прав і свобод громадян, порушених внаслідок неналежного та формального розгляду звернень.

Так, за результатами розгляду звернення Седогіна О. (ВПО, пенсіонера, особи з інвалідністю) було вирішено питання щодо його поселення для тимчасового проживання в Комунальному закладі «Запорізький обласний спортивний ліцей» Запорізької обласної ради.

За зверненням Джафарової О. (с. Спасівка, Запорізький район) її будинок було підключено до мережі централізованого водопостачання в селі (до звернення до обласної військової адміністрації заявниця протягом року не могла вирішити дане питання з сільською радою).

За зверненням Тафтай О. (с. Григорівське, Запорізький район) у селі було відновлено водопостачання, яке було відсутнє протягом місяця (до подання звернення заявниця неодноразово зверталась до керівництва територіальної громади, проте питання залишалось невирішеним).

За результатами розгляду звернення Богданової Л. (м. Запоріжжя) було відновлено водопостачання в будинку та проведено ремонтні роботи каналізаційної системи (заявниця зверталась від імені родички, людини похилого віку, яка протягом тривалого часу не могла самостійно вирішити дане питання з керуючою компанією.

Ретельно перевіряються всі звернення, що стосуються усунення наслідків ворожих атак, спричинених військовою агресією рф.

Так, за зверненням Сідтікова І. (м. Запоріжжя) було вирішено питання щодо надання матеріальної допомоги на поховання сестри, яка загинула внаслідок ракетного удару.

За результатами розгляду звернення Козачок М. (с. Преображенка, Пологівський район) вирішено питання надання будівельних матеріалів на відновлення будинку онуки, який пошкоджено внаслідок ворожих атак.

За результатами розгляду звернення Кравченко С. (с. Новоіванівка, Запорізький район) було проведено ремонт електромережі, що постраждала внаслідок ракетного обстрілу, та загалом відновлено електропостачання в селі.

Загалом за підсумками розгляду звернень надано аргументовані роз’яснення з посиланням на правові норми або повідомлено про необхідність вжиття додаткових дій для подальшого вирішення порушуваних проблем на 810 звернень (58,2 %), задоволені законні вимоги громадян за 10 зверненнями (0,7 %), переслані за належністю відповідно до ст. 7 Закону України «Про звернення громадян» (далі  Закон)  236 звернень (17%), не підлягали розгляду відповідно до ст. 8 і 17 Закону 249 звернень (17,9 %), повернуто авторові відповідно до ст. 5 і 7 Закону 43 звернення (3,1 %), решта перебуває у стадії розгляду (43 звернення 3,1 %).     

  Також обласною військовою адміністрацією забезпечено взаємодію з комунальною  установою  «Запорізький обласний контактний центр» Запорізької обласної ради (далі - Центр)  щодо оперативного опрацювання звернень, які надходять на «гарячу» телефонну лінію облдержадміністрації.

Протягом звітного періоду на постійно діючу «гарячу» лінію облдержадміністрації  надійшло 13064 звернення,  що в 3 рази менше показника  аналогічного періоду попереднього року (41686).

        Крім того,  у звітному періоді Центром опрацьовано 9396 звернень, які надійшли  з   Державної  установи  «Урядовий контактний центр», що вдвічі менше у порівнянні з відповідним періодом попереднього року (19209). 

Пріоритетними у зверненнях громадян на «гарячі» лінії Уряду та облдержадміністрації були питання воєнного стану (35,9 % - 8293 звернення),

соціального захисту (14,5 % - 3345 звернень), комунального та дорожнього господарства (12,5 % - 2876 звернень).

В умовах постійних повітряних тривог та коли підльотний час ворожих ракет до м. Запоріжжя становить менше за хвилину, не представляється можливим організувати безпечний для життя та здоров’я громадян їх особистий прийом керівництвом обласної військової адміністрації.

Розуміючи це, обласна військова адміністрація спрямувала свої зусилля на пошук технічних рішень задля заміни особистих прийомів на інший формат безпечного особистого спілкування керівників обласної військової адміністрації з громадянами.

Завдяки міжнародній технічній допомозі з’явилась можливість проведення «гарячих» телефонних ліній з будь-яких локацій, включно з бомбосховищами за умов наявності WI-FI. Завдяки цьому з квітня 2023 було поновлено проведення «гарячих» телефонних ліній спілкування керівників обласної військової адміністрації з громадянами у якості телефонних особистих прийомів.

За звітний період на базі  Центру головою облдержадміністрації, його заступниками та керівником апарату проведено 33  гарячі телефонні лінії спілкування з громадянами. Таким зручним способом комунікації з керівництвом облдержадміністрації скористались 203 громадянина. У зв’язку з неможливістю гарантування безпеки громадянам під час особистих прийомів, «гарячі» телефонні лінії стали безпечною, зручною та доступною альтернативою на час дії воєнного стану, оскільки дають можливість громадянам звернутись до керівництва обласної військової адміністрації.

Окрему увагу облдержадміністрація приділяє підвищенню кваліфікації працівників місцевої виконавчої влади та органів місцевого самоврядування у сфері роботи із зверненнями громадян.

Так, на базі Запорізького регіонального центру підвищення кваліфікації відділом роботи із зверненнями громадян апарату облдержадміністрації проведено  онлайн – семінари:

 27.02.2023 – щодо доступу до публічної інформації та організації роботи зі зверненнями громадян в умовах воєнного стану для державних службовців органів місцевої виконавчої влади Запорізької області (90 слухачів).

05.04.2023 – на тему "Відкритість та прозорість органів державної влади в контексті законодавства про доступ до публічної інформації. Відкриті дані" (51 слухач) .

25-26.04.2023 – на тему: "Організація роботи зі зверненнями громадян. Доступ до публічної інформації" (55 слухачів);

18.05.2023 – на тему: "Доступ до публічної інформації в органах державної влади України через відкриті дані" (71 слухач).

Окрім цього, 15.08.2023 року було проведено нараду-семінар «Забезпечення доступу до публічної інформації в умовах воєнного стану» з працівниками структурних підрозділів облдержадміністрації, її апарату, райдержадміністрацій та органів місцевого самоврядування (109 учасників).

На офіційному вебпорталі облдержадміністрації у розділі «Звернення громадян» оприлюднюються узагальнені відомості про стан роботи зі зверненнями громадян (https://www.zoda.gov.ua/article/1030/pidsumki-roboti-zi-zvernennyami-gromadyan.html).

Військова агресія російської федерації проти України та тимчасова окупація більшої частини території Запорізької області унеможливили виконання в повному обсязі  вимог Указу Президента України від 07.02.2008 №109 «Про першочергові заходи щодо забезпечення реалізації та гарантування конституційного права на звернення до органів державної влади».