Гаряча телефонна лінія Запорізької обласної державної адміністрації+38 0800 503 508
Гуманітарний штаб Запорізької області

Пропозиції громадськості

27 травня 2014 - 09:53

РЕЗОЛЮЦІЯ

«круглого столу» із обговорення проекту змін до Конституції України

 

Запорукою подальшого розвитку демократичних процесів в України, надійного захисту прав і свобод громадян, збереження територіальної цілісності України, подолання проявів сепаратизму є глибоке реформування засад конституційного ладу, радикальний перерозподіл владних повноважень між центром та регіонами надання реальних важелів впливу органам місцевого самоврядування, територіальним громадам сіл, селищ та міст, розвиток соціальної самоорганізації населення.

Ми підтримуємо ініціативи Кабінету Міністрів України та Верховної Ради України із децентралізації влади в Україні, передачі місцевим радам більшості повноважень, зокрема, щодо реєстраційної, дозвільної роботи, оформлення земельних ділянок, формування надійної бюджетної бази самоврядних органів.

Разом з тим питання внесення змін до Основного Закону повинні вирішуватись тільки в комплексі із оновленням всієї нормативно-правової системи.

З огляду на останні події у південно-східних областях України, вкрай актуальним є якнайшвидше прийняття Закону України «Про місцевий референдум». Це дозволить вирішити багато гострих регіональних та локальних проблем, надасть громадянам можливість самостійно приймати рішення з нагальних питань своїх міст, сіл та селищ. Також негайного законодавчого врегулювання потребує процедура залучення громадян до управління державними і місцевими справами; механізмів демократії участі; проведення громадського контролю, що сприятиме не тільки підвищенню рівня відкритості влади, реалізації Україною Національного Плану Міжнародної Ініціативи «Партнерство Відкритий Уряд», Стратегії сприяння розвитку громадянського суспільства в Україні, затвердженої Указом Президента України № 212 від 24.03.2012, конституційного права громадян на участь в управлінні державними справами.

Окрім цього, сильне місцеве самоврядування неможливе без розвиненої економічної бази. Виходячи з цього, вимагаємо від Верховної Ради України оперативного прийняття закону «Про співробітництво територіальних громад», за яким вони матимуть право об’єднувати своє майно та ресурси для виконання спільних завдань та більш ефективного надання адміністративних послуг населенню.

Також на часі внесення змін до Бюджетного кодексу та закріплення за місцевими бюджетами частини від податку на прибуток новостворених юридичних осіб протягом 5 років. Завдяки цьому місцева влада отримує добрий стимул для створення нових робочих місць та залучення інвесторів на свою територію. Не слід забувати і про те, що соціально-комунальна інфраструктура міст та сіл України безнадійно застаріла та знаходиться у аварійному стані. З метою залучення інвестиційних коштів органи місцевого самоврядування повинні отримати доступ до кредитних ресурсів через спрощення процедури погодження запозичень і місцевих гарантій на рівні Уряду.

Впевнені, що нова Конституція стане справжнім ґрунтовним та ретельно продуманим договором між центральною владою та місцевими громадами, який гарантуватиме їх фінансову незалежність та самоврядність, сприятиме збереженню регіональної багатоманітності, збалансованому соціально-економічному та суспільно-політичному розвитку різних регіонів нашої держави, громадянській злагоді та миру.

Пропозиції круглого столу:

1. Необхідним у реформуванні системи державного управління, відносин центральних органів державної влади та місцевого самоврядування при внесенні змін до Конституції України є впровадження функціонально-структурного підходу з чітким визначенням та фінансуванням делегованих державою повноважень органам місцевого самоврядування, подолання дублювання функцій у державному управлянні, скорочення економічно необґрунтованих пільг, що мають популістський характер.

2. Ліквідація корупційних схем тендерів та «ручного управління», таких як Державне казначейство, децентралізація та реальна субсидіарність місцевого самоврядування, можливості використовувати надходжень задля розвитку громади. Забезпечення у державному управлінні гідного рівня заробітної платні. Функціональне обстеження та скорочення деформованої системи державного управління, введення максимальної децентралізації місцевого самоврядування.

3. При внесенні змін до Конституції України запропоновано проводити погодження конституційних змін з усім комплексом нормативно-правової системи, відмовитись від надмірної політизації центральних органів влади, повернутись до мажоритарної системи виборів до органів місцевого самоврядування.

 4. Задля широкої участі громадськості у конституційних змінах і впровадженні механізмів громадського контролю за діями органів публічної влади, запропоновано:

 внести до плану заходів з реалізації в Україні Ініціативи „Партнерство „Відкритий Уряд”у 2014 – 2015 роках підготовку та подання Кабінетом Міністрів України проекту Закону України щодо участі громадськості у процесі формування та реалізації державної політики, вирішенні питань місцевого значення, а також подання і супровід проекту Закону України «Про загальні збори громадян за місцем проживання»; 

 внести до плану заходів з реалізації в Україні Ініціативи „Партнерство „Відкритий Уряд” у 2014 – 2015 роках сприяння прийняттю Статутів територіальних громад, у яких буде визначено порядок організації та проведення громадських слухань, консультацій з громадськістю, сприяння громадської експертизи, громадської антикорупційної експертизи проектів НПА, громадської ініціативи, звітування депутатів і голів відповідних рад ;

внести зміни до Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» з питанть взаємодії влади та громадськості;

сприяти додержанню процедури широкого громадського обговорення проектів Статутів;

створення громадських експертних об’єднань, до складу яких мають бути тільки професіонали вищого рівня. На даний час існує тільки один експертний орган, який закріплений законодавчо на території області –– Громадська рада.

також створення в регіонах Координаційних рад з питань розвитку громадянського суспільства, дія яких поширюється на всі органи публічної влади в регіоні, які взаємодіють з Координаційною радою з питань розвитку громадянського суспільства при Президенті України.

5. Створення системи безпосередніх заходів консультування з громадами та використання можливостей роз’яснювальної роботи лекторів товариства «Знання» та представників державних адміністрацій серед населення.

6. Впровадження разом з Конституційними змінами до системи місцевого самоврядування, Законів, що визначають повноваження кожного рівня місцевого самоврядування (сільського, селищного, районного, міського). За наявністю в у Конституції трьох головних складових – стабільність, реальність та народність.

7. Вивчити досвід проекту ПРООН та ЄС «Місцевий розвиток, орієнтований на розвиток громади», у формування громади, як дієвої структури відстоювання інтересів громади, фінансової співучасті громадян, бізнесу, місцевого самоврядування та місцевої влади на паритетних началах. Залучити до цього досвіду студентське самоврядування та громадські молодіжні об’єднання.

7. Під час змін до Конституції акцентувати увагу на проблемах балансу фінансування місцевого самоврядування, а саме кошику делегованих повноважень, який під кожну функцію має бути фінансованим з державного бюджету, а не за рахунок кошику розвитку. Формування системи «маркування» та цільове призначення податків у системі діяльності місцевої влади та місцевого самоврядування. Відмінити систему переведення бюджетонаповнюючих підприємств, як великих податкових організацій у Київ та повернути їх з Києва на рівень місцевого самоврядування, оскільки екологічне та комунальне навантаження має саме місцеве самоврядування.

8. Законодавчо закріпити соціально орієнтований та кооперативний характер місцевого самоврядування спрямованого на інфраструктурне вирішення проблем життєустрою, можливості будувати дитячі садочки, школи, лікарні, шляхи сполучень.

9. Для проведення Конституційних реформ необхідним є локальний соціальний експеримент. Необхідно повернутись до ідеї агропромислового комплексу у регіоні, оскільки кожне місце має екологічний слід, територію, яка у сільському господарстві обслуговує великі міста, що відомо у соціології міст та сіл. Соціальний експеримент змін у нормативно-правових актах необхідно застосовувати спочатку на окремій громаді, щоб бачити переваги та недоліки цих змін, для того, щоб в подальшому не було негативних наслідків великого масштабу.