Про хід реформування державної і комунальної власності в Україні та області

Про хід реформування державної і комунальної власності в Україні та області за підсумками І півріччя 2012 року

3 серпня 2012 - 13:06

Різноманітність форм власності і форм господарювання – об’єктивне економічне явище, що випливає з реальної складності й багатоплановості економічного життя суспільства. У процесі еволюційного розвитку багатогранних форм власності, структурних зрушень в економічних відносинах відбувається пошук найбільш ефективних підприємницьких форм організації виробництва і на цій основі – шляхів соціально-економічного прогресу.
Трансформація української економіки в напрямку змішаної моделі означає глибокі якісні перетворення в суспільному виробництві, системі економічних відносин, всій структурі відтворення – у виробництві, розподілі, обміні та споживанні. В основі цих перетворень лежать відносини власності, що втілюють складну структуру й взаємодію її основоположних сторін – привласнення, володіння, розпорядження й використання факторів виробництва. 

Приватизація – один з ключових напрямків перетворення української економіки на ринкових засадах. ЇЇ успіх або поразка багато у чому визначають хід економічних реформ.

Приватизація об’єктів державної власності, яку розпочато в Україні з              1992 року, проводиться з метою підвищення соціально-економічної ефективності виробництва та залучення коштів на структурну перебудову економіки України.

Програмою економічних реформ на 2010-2014 роки «Заможне суспільство, конкурентоспроможна економіка, ефективна держава», спрямованою на відновлення економічного зростання й модернізації економіки країни, передбачено досягнення оптимальної частки державної власності в економіці шляхом приватизації й забезпечення ефективного управління державною власністю. Головні завдання, які необхідно вирішити у цьому напрямку:

                        оптимізація структури державного сектору економіки й завершення приватизації як масштабного соціально-економічного проекту;

                        збільшення прозорості процесу приватизації й зменшення можливості корупції;

                        підвищення ефективності управління державною власністю.

З метою формування ефективної правової бази з питань приватизації та управління державною власністю, як основи для проведення реформ у відповідній сфері, протягом 2011, І півріччя 2012 років прийнято низку нормативно-правових актів, зокрема Закони України:

«Про Фонд державного майна України», «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо орендних відносин», «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо відчуження майна суб’єктів господарювання державного сектору економіки», «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо вдосконалення правового регулювання забезпечення реалізації житлових прав мешканців гуртожитків)»; «Про внесення змін до деяких законів України з питань приватизації щодо реалізації положень Державної програми приватизації на 2012-2014 роки»; «Про державну програму приватизації», яким затверджено Державну програму приватизації                                 на 2012-2014 роки;

накази Фонду державного майна України: «Про внесення змін до Порядку подання та розгляду заяви про включення об’єкта до переліку об’єктів, що підлягають приватизації, та заяви про приватизацію об’єктів груп А, Д та Ж», «Про затвердження Порядку продажу об’єктів малої приватизації шляхом викупу, на аукціоні (в тому числі за методом зниження ціни, без оголошення ціни), за конкурсом з відкритістю пропонування ціни за принципом аукціону» тощо.

За даними Фонду державного майна України з початку процессу приватизації на 01.07.2012 реформовано майже 128 тис. об’єктів, з яких                понад 99 тис. належали до комунальної форми власності, інші – майже 29 тис., до державної. Процес приватизації майна підприємств, установ, організацій здійснювався в основному шляхом викупу, понад 52% об’єктів придбано цим способом. Кількість реформованих об’єктів станом на 01.07.2012 року по Україні та Запорізькій області за формами власності до приватизації наведено в таблиці:

 

 

Всього, од

У тому числі
У тому числі у %

державної власності

комунальної власності

державної власності

комунальної власності

Україна
127901
28847
99054
22,55
77,45

Запорізька область

5550

1333

4217

24,02

75,98

 

За І півріччя 2012 року в процесі приватизації в Україні змінили форму власності 645 об’єктів, з яких державних – 72, комунальних – 573 об’єктів. По Запорізькій області відповідно 82 об’єкта, з них державних – 3, комунальних –79.

За видами економічної діяльності процесом приватизації найбільше охоплено цілісні майнові комплекси підприємств торгівлі, побутових виробів та предметів особистого вжитку; промисловості; з надання комунальних та індивідуальних послуг. Серед способів приватизації впродовж І півріччя 2012 року найпоширенішими були викуп, викуп майна зданого в оренду та продаж на аукціоні – відповідно 58,28%, 20,93% та 15,35% від загальної кількості реформованих об’єктів по Україні.

За січень-червень 2012 року від приватизації державного майна та інших надходжень, безпосередньо пов’язаних з процесом приватизації, надійшло та перераховано до Державного бюджету України майже 5,1 млрд. грн., зокрема від продажу земельних ділянок несільськогосподарського призначення або прав на них, що перебувають у державній власності, на яких розташовані об’єкти, що підлягають приватизації, надійшло понад 301 тис. грн.

За даними регіонального відділення Фонду державного майна України по Запорізькій області від приватизації об’єктів державної власності області до Державного бюджету України надійшло понад 3,6 млн. грн., зокрема від продажу земельних ділянок – майже 170,5 тис. грн., від приватизації комунального майна до обласного та місцевих бюджетів області – понад 11 млн. грн.

За період січень – червень 2012 року до Державного бюджету України від оренди державного майна перераховано понад 6,9 млн. грн. 

Читайте також