Гаряча телефонна лінія Запорізької обласної державної адміністрації+38 0800 503 508
Гуманітарний штаб Запорізької області

Реалізація інноваційного педагогічного проекту «Школа-МАН»

Реалізація інноваційного педагогічного проекту «Школа-МАН»

10 жовтня 2013 - 08:26


Керівник проекту С.Ю. Білоус

1. ВИКЛАД ПРОБЛЕМИ

Реформування системи освіти в Україні передбачає здійснення організації особистісно зорієнтованого навчання і виховання самодостатньої самоактуалізованої особистості учня з певним рівнем загальної компетентності і достатнім рівнем знань у окремій галузі.  

 

2. СУТЬ РЕФОРМИ / КРОКИ РЕАЛІЗОВАНІ МІСЦЕВОЮ ВЛАДОЮ

Запровадження інноваційного педагогічного проекту «Педагогічна система «Школа-Мала академія наук» здійснюється за підтримки та сприяння Національного центру «Мала академія наук України» та Інституту обдарованої дитини НАПНУ. З метою реалізації цього проекту створена Науково-дослідна експериментальна лабораторія Національного центру «Мала академія наук України» як відокремлений підструктурний підрозділ НЦ МАНУ в запорізькій області.
Керівником філії призначено Білоус Світлану Юріївну, к.п.н., яка працює також керівником секції Запорізького територіального відділення МАН та вчителем Запорізького технічного ліцею.
Перший етап запровадження проекту «Педагогічна система «Школа-МАН» відбувався у школах м. Запоріжжя, зокрема в Запорізькому технічному ліцеї, де протягом 5 років досягнуті високі результати в навчанні та в участі учнів у олімпіадах та конкурсах.
Другий етап передбачає вдосконалення структури самої Малої академії наук і є не тільки логічним продовженням І етапу запровадження педагогічної системи «Школа-МАН». На цьому етапі виникає необхідність у інноваційних підходах, які органічно створюються в педагогічній системі «Школа-МАН».
Залучення до системи МАН учнів та їх учителів відбувається за допомогою інтерактивних конкурсів «МАН-Юніор», які проводяться в два етапи: заочний (тестовий) та очний (проектний). Інтерактивні конкурси націлені на виявлення та заохочення учнів до продуктивної діяльності. Ця структурна складова оновленої МАН забезпечує високу ефективність у створенні розгалужень інформаційно-комунікативної мережі МАН.
Інтерактивний конкурс «МАН-Юніор» проводиться в таких номінаціях: «Технік-Юніор» - присвячений історії науки, техніки та винахідництва; «Астроном-Юніор» - націлений на підвищення якості знань з астрономії; «Еколог-Юніор» - основною метою якого є екологічне виховання учнів та інтеграція інженерних та природничих дисциплін на базі екології; «Історик-Юніор» - налаштований на виховання патріотизму та гуманізму в учнів на підґрунті знань із вітчизняної та світової історії.
Тестові завдання заочного етапу конкурсу «МАН-Юніор Ерудит» складаються досвідченими вчителями, вченими, авторами підручників, які працюють у навчальних закладах Запорізької області.
Проектний етап «МАН-Юніор Дослідник» відбувається за допомогою мережі Інтернет. Протягом кількох місяців учні 5-9 класів надсилають презентації та тези своїх досліджень (проектів) на запропоновані заздалегідь загальні теми. Школярі, які захоплюються історією природознавства, фізикою, винахідництвом і технікою, розробляють власні дослідження та пристрої.
Згідно з положенням про конкурс «МАН-Юніор Дослідник» захист проектів відбувається у два тури. У першому турі всі матеріали, надіслані учасниками конкурсу, розміщаються на сайті конкурсу http://man-junior.uа для загального ознайомлення та відкритого рейтингового оцінювання.
Розміщені на сайті проекти обговорюються керівниками спільно з учнями, пропонується оцінка кожного проекту згідно з опублікованими на сайті критеріями, на форумі висловлюються думки щодо представлених досліджень. Після отримання доступу до голосування, кожний керівник виставляє визначену спільно зі своїми учнями оцінку кожному з представлених проектів, але за виключенням проектів, які підготували його учні. При цьому відбувається заглиблення учнів у проблему, формуються елементи критичного мислення у дискусіях тощо.
На схемі рис.1 позначені основні структурні складові, що оновлюють систему МАН/

Рис. 1. Структурно-логічна схема розбудови Малої академії наук

Інформаційна підтримка Малої академії наук відбувається також за допомогою журналу «Школа юного вченого» - науково-популярного періодичного видання для творчої молоді та її наставників, яке підтримується web-сайтом http://scientistschool.org.ua/. Це відображено відповідним блоком на схемі мал.1. Журнал видається з грудня 2009 року і має рубрики, які відповідають секціям МАН.

Публікації журналу спрямовані на підготовку до конкурсів-захистів МАН та інтерактивних конкурсів, ознайомлення з кращими роботами учнів-призерів конкурсів, представлення здобутків територіальних відділень Малої академії наук тощо. У рубриці «Суперклуб» журналу обговорюються інноваційні підходи до вирішення актуальних проблем щодо підвищення якості вітчизняної освіти. В журналі систематично публікуються методичні рекомендації в межах розробленої нами методики динамічного моделювання, спрямованої на розвиток дослідницьких здібностей учнів. Авторами статей є відомі науковці з різних регіонів України, вчителі, а також учні. Таким чином, учні та їх вчителі мають змогу ознайомитись з прогресивними технологіями навчання і застосувати їх і взяти участь у підготовці журналу.
Третій блок схеми мал.1 представляє запровадження дистанційних консультацій для підготовки до конкурсів-захистів МАН. На цей час блок дистанційної взаємодії з учнями та вчителями ще перебуває в стадії доопрацювання.

 

3. ПРОБЛЕМИ, ЯКІ ВИНИКЛИ ПРИ ВПРОВАДЖЕННІ РЕФОРМИ, ТА СПОСІБ ЇХ ВИРІШЕННЯ

Відсутність стабільного фінансування.

 

4. ОТРИМАНИЙ ЕФЕКТ ВІД ЗАПРОВАДЖЕННЯ МІСЦЕВОЇ РЕФОРМИ

Аналіз результатів запровадження основних методів і засобів, направлених на розвиток та вдосконалення навчального процесу в педагогічній системі «Школа-МАН», дозволяє зробити висновки щодо їх комплексного застосування, а саме:

  • проведення всеукраїнських інтерактивних конкурсів «МАН-Юніор» та інформаційна підтримка діяльності Малої академії наук, яка здійснюється за допомогою науково-популярного журналу «Школа юного вченого» і відповідних сайтів, спроможні забезпечити укріплення та розгалуження інформаційно-комунікативної мережі МАН, тобто сприяти залученню до дослідництва широких кіл учнів і вчителів області та країни;
  • застосування запропонованих заходів для розбудови Малої академії наук як структурної складової педагогічної системи «Школа-МАН» згідно з результатами конкурсів та численними відгуками учнів і вчителів значно підвищує якість навчання, а також забезпечує його ефективність і результативність;
  • повне впровадження заходів щодо розбудови Малої академії наук та функціонування педагогічної системи «Школа-МАН» забезпечують підвищення ефективності навчання і реальне наповнення моделі відкритої освіти, що повністю відповідає програмі Президента України В.Ф.Януковича «України для людей».

Читайте також

Загалом упродовж доби окупанти завдали 469 ударів по 11 населених пунктах Запорізької області.

Служити та захищати: у Запоріжжі відзначили десяту річницю створення Національної поліції України

Автівки для відновлення та щоденних потреб: громади Запорізької області отримали нову спецтехніку

До уваги водіїв великовагового транспорту: на дорогах державного значення вводяться сезонні обмеження руху за високої температури повітря

Впродовж доби окупанти завдали 377 ударів по 11 населених пунктах Запорізької області

Хвилина тиші там, де вирує студентське життя

Василівський район: виклики, здобутки та плани

«Шаную воїнів, біжу за Героїв України»: у Запорізькій області стартує реєстрація на щорічну всеукраїнську акцію

Для військових та їхніх родин розширили соціальний супровід

Імена, що назавжди залишаться поруч

Не просто відпочинок: у Запоріжжі обговорили безпечну роботу басейнів в умовах війни

Спорт, який розвиває фізичні та психологічні якості: у Запоріжжі ветерани можуть безоплатно займатися греко-римською боротьбою