Довідка про підсумки роботи зі зверненнями громадян у Запорізькій обласній державній адміністрації за 2017 рік

18 січня 2018 - 11:28

Обласною державною адміністрацією впродовж 2017 року здійснювались заходи щодо забезпечення вимог Закону України «Про звернення громадян»  та організації виконання Указу Президента України від 07 лютого 2008 року № 109/2008 «Про першочергові заходи щодо забезпечення реалізації та гарантування конституційного права на звернення до органів державної влади та органів місцевого самоврядування».

На розгляд до облдержадміністрації протягом 2017 року  надійшло 3733 звернення, що на 446 звернень (10,7 %) менше у порівнянні з 2016 роком (2016 рік – 4179). Із них: 3251 – письмове (з яких 326 електронних звернень) і  482 – подано громадянами на особистих прийомах.

Від  вищих органів державної влади, до яких звернулися жителі області, на розгляд та виконання надійшло 868  звернень (23,3%), що у порівнянні з аналогічним періодом минулого року менше на  44,3%  (2016 рік – 1559, або 37,3%).  Найбільше звернень  надійшло з Адміністрації Президента України – 469 (2016 – 629).  Із  Кабінету Міністрів України – 205 (2016 - 328), міністерств та відомств – 117 (2016 – 412), Верховної Ради України - 77 (2016 -  190).

Серед  загальної  кількості  звернень  95,2% складають заяви (клопотання), 4,4 % – скарги, 0,4% – пропозиції.

За територіальною ознакою найбільше звернень до облдержадміністрації, в тому числі через органи влади вищого рівня,  надійшло від жителів  міста Запоріжжя (59,6 %). Серед районів області найчастіше до органів влади усіх рівнів  зверталися жителі Запорізького, Василівського, Вільнянського,  Мелітопольського,  Михайлівського та  Кам’янсько-Дніпровського районів.

Кількість повторних звернень у порівнянні з попереднім роком збільшилась на 37 одиниць і складає 54 звернення, або 1,4 % від загальної кількості.  Найбільше повторних звернень надійшло від жителів міста Запоріжжя (24, з них до вищих органів влади -11), а також Гуляйпільського  (5 звернень), Вільнянського  (4), Василівського, Мелітопольського,  Михайлівського та Пологівського (по 3) районів. Найчастіше у повторних зверненнях порушувались питання соціального захисту, житлово-комунального господарства, дотримання законності та охорони правопорядку.

Аналіз свідчить, що основною причиною повторних звернень є невдоволення заявників наданими роз’ясненнями щодо порядку вирішення їх проблем, в тому числі і тих питань, розгляд яких припинено згідно зі ст.8 Закону України «Про звернення громадян», а також питань,  що не відносяться до компетенції облдержадміністрації.

Крім того, є випадки, коли при позитивному вирішенні питання, громадяни продовжують необгрунтовано  звертатися до  органів державної виконавчої влади різного рівня. Так,  двічі зверталася до Кабінету Міністрів України  жителька м. Поліг гр. Головань С.В. щодо надання матеріальної допомоги, незважаючи на те, що заявниці вже було виділено грошову допомогу  з обласного бюджету за обласною Програмою «Назустріч людям» та з депутатського фонду  упродовж 2017 року на загальну суму 7,5 тис. гривень.

За звітний період до обласної державної адміністрації надійшло 283 колективних звернення (7,6%),  що на 21,8 %  менше аналогічного показника попереднього року (2016 рік – 362).

З урахуванням колективних звернень до облдержадміністрації звернулося 18565 громадян (2016 рік – 28289 громадян).

У зверненнях громадяни впродовж 2017 року порушили 4188 питань різної тематики, що на 16% менше аналогічного показника попереднього року (2016 рік – 4988 питань).

Протягом останніх років найбільш актуальною групою питань залишаються звернення соціального спрямування, кількість яких збільшилась на  26,9% проти аналогічного показника попереднього року.  Всього за 2017 рік отримано  1829  звернень цієї тематики, або  43,7% від загальної кількості питань (2016 рік – 1441, або 28,8 %). Пріоритетним для громадян було питання надання адресної грошової  допомоги на лікування (74,6% від загальної кількості питань цієї тематики). Серед інших  були питання призначення та виплати субсидії, отримання соціальних виплат, а також перевірки правильності обчислення пенсії після осучаснення в рамках пенсійної реформи.

Друге місце за актуальністю посіли питання комунального та дорожнього господарства – 435 питань, або 10,4% від загальної кількості порушених питань. Кількість цих питань у порівнянні з аналогічним показником минулого року  зменшилася у 2 рази (2016 рік – 811, або 16,2%). Найчастіше у цій тематичній групі порушувалися питання стосовно  незадовільного стану житлового фонду, якості житлово-комунальних послуг, їх тарифної політики та оплати, а також неналежного стану доріг.

На третьому місці за актуальністю перебувають  питання житлової політики – 314  питань (7,5%), кількість яких також зменшилася майже у 2 рази у порівнянні з минулим роком (2016 рік – 604 звернення, або 12,1%). У цій тематичній групі громадяни найчастіше порушували питання:  поліпшення житлових умов, передачі житлових будинків, гуртожитків до комунальної власності, об’єднання мешканців багатоквартирних будинків, кредитування житлового будівництва.

Зменшилася у порівнянні з минулим роком кількість питань охорони здоров’я на 32,4% (297 питань (7,1%),  проти 439 за минулий рік), які перебувають на четвертому місці за актуальністю. У цій тематичній групі громадяни найчастіше порушували питання щодо надання безоплатної медичної допомоги, направлення на МСЕК для перегляду групи інвалідності,  забезпечення ліками в рамках державної програми «Доступні ліки», неправомірних, на думку заявників,  дій працівників закладів охорони здоров’я.

П’яте місце за актуальністю посіли питання аграрної політики і земельних відносин – 260 питань (6,2%), Кількість цих питань у порівнянні з аналогічним показником минулого року  зменшилася на 35% (2016 рік - 400 або 9,6%). У цій тематичній групі громадяни порушували питання щодо індивідуального землекористування і присадибного господарства,  отримання та оформлення документів на приватизацію земельних ділянок,  розрахунків за здані в оренду паї, діяльності окремих сільгосппідприємств.

Серед актуальних у зверненнях громадян до облдержадміністрації можна відзначити  питання: діяльності місцевих органів виконавчої влади –252 (6,0%), роботи транспорту та зв’язку – 184 (4,4%), забезпечення дотримання законності та охорони правопорядку – 177 (4,2%)

Значна частина звернень громадян у звітному періоді надійшла до облдержадміністрації від громадян, що потребують соціального захисту та підтримки, зокрема:

за категоріями громадян – 1355 звернень, а саме: від учасників та інвалідів війни, учасників бойових дій – 56 звернень, матерів-героїнь – 27, інвалідів І, ІІ, ІІІ групи – 840, ветеранів праці – 46, дітей війни – 196, членів багатодітних сімей та одиноких матерів – 174, учасників ліквідації аварії на ЧАЕС та осіб, що потерпіли від Чорнобильської катастрофи – 16;  

за соціальним станом – від  пенсіонерів 803 звернення.

Питома вага звернень від найменш соціально захищених категорій громадян склала 57,8 % від їх загальної кількості.

Окремо слід відзначити надходження 25 звернень від вимушених переселенців із Донецької та Луганської областей,  що складає 0,7% від загальної кількості звернень до облдержадміністрації за 2017 рік та у 2,2 рази менше порівняно з попереднім  роком.

З метою підтримки жителів області та вимушених переселенців, які зареєстровані на території області і потребують соціального захисту,  у рамках реалізації обласної Програми соціальної підтримки ветеранів війни, праці, дітей війни, інвалідів, інших соціальних груп населення, що перебувають у складних життєвих обставинах «Назустріч людям» на 2017 – 2019 роки із обласного бюджету виділено адресну грошову допомогу 1050 громадянам на загальну суму 1781,2 тис. грн. У стадії розгляду перебуває ще 366 звернень на отримання матеріальної допомоги.

У 2017 році в рамках проекту «Допомога йде!» понад 150 дітей і дорослих, які проживають на лінії розмежування та у так званій «сірій зоні» і не мають доступу до медичних послуг, отримали безкоштовну висококваліфіковану медичну допомогу в спеціалізованих закладах охорони здоров’я області. Ця допомога включала  медичне обстеження, проведення складних хірургічних втручань, ендопротезування, променеву терапію та навіть трансплантацію внутрішніх органів.

Упродовж 2017 року облдержадміністрацією спільно з колективом обласного Держгеокадастру учасникам антитерористичної операції надано    4287 дозволів на розробку документації із землеустрою щодо відведення земельних наділів загальною площею понад 5 500 гектара. У власність уже передано понад 1500 земельних ділянок. На понад  2000 земельних ділянок надано дозвіл на  проектування. Для вирішення проблеми виділення земельних ділянок учасникам антитерористичної операції у великих містах. зокрема, в обласному центрі,  було затверджено зміни до Генерального плану міста Запоріжжя. Почалися роботи з підготовки детального плану ряду територій Запоріжжя, в результаті чого місто зможе надавати учасникам АТО земельні ділянки, які знаходяться в комунальній власності.

Голова обласної державної адміністрації та його заступники приділяють велику увагу зверненням пільгової категорії громадян, безпосередньому спілкуванню з мешканцями області під час проведення особистих та виїзних прийомів. 

Згідно з графіком, затвердженим розпорядженням голови облдержадміністрації від 24.03.2017 № 119 (зі змінами) керівництвом облдержадміністрації упродовж 2017 року проведено 120 особистих прийоми, у тому числі 37 виїзних  прийомів у районах області,  під час яких надійшло 482 звернення.  

Показовим є результативність виконання доручень, наданих за підсумками розгляду звернень, що надходили до керівництва облдержадміністрації під час особистих прийомів.

Так,  за результатами розгляду звернення учасника АТО Червонченка К.В. стосовно сприяння в оформленні документів на виділення земельної ділянки надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність.

На звернення ветерана праці Горохової О.А. щодо сприяння у виділенні земельного паю надано правову допомогу у підготовці проекту позовної заяви  до суду.

На звернення ініціативної групи     щодо неправомірних дій директора   ДП «ДГ «Відродження» ДДСДС НААН»  облдержадміністрацією направлено відповідне клопотання до Національної академії аграрних наук України, в результаті  перевірених фактів  директора було звільнено з посади.

З метою повного та всебічного розгляду звернення інваліда ІІ групи    Міця Ю.К. було видано розпорядження голови облдержадміністрації, яким створено  робочу комісію з розгляду питання забезпечення протезом лівої нижньої кінцівки заявника.

На колективне звернення жителів м. Мелітополя щодо перевірки дотримання вимог законодавства компанією «БРСМ НАФТА» на автозаправній станції в облдержадміністрації була створена обласна міжвідомча комісія для обстеження АГЗС на предмет відповідності її діяльності вимогам законодавства та інтересам територіальної громади, за результатами роботи якої підготовлені матеріали на тимчасову призупинку діяльності АГЗС.

На скаргу інваліда війни Гордієнка Г.В. з приводу відмови у пільговому проїзді на маршруті «Запоріжжя (АС-1) – Малокатеринівка» облдержадміністрацією розірвано договір з перевізником на обслуговування зазначеного маршруту у зв’язку з систематичними порушеннями умов договору на пасажирські перевезення.

В рамках проведення дня контролю у м. Енергодарі перевірено виконання доручень керівництва облдержадміністрації  за результатами розгляду  3 звернень громадян: Костюченко Н.О, Крісман М.С., Ободовського В.Д., які стосувалися питань комунального господарства.

Продовжується реалізація проекту «Влада на зв’язку з громадськістю», який є дієвим механізмом взаємодії жителів Запорізької області з керівництвом Запорізької облдержадміністрації, очільниками та депутатським корпусом Запорізької обласної ради, народними депутатами України, керівництвом структурних  підрозділів облдержадміністрації, інших установ та організацій.

В рамках проекту за звітний період  проведено 70 прямих телефонних ліній, під час яких надійшло 820 звернень з 937 питань. Загалом за час існування даного проекту  проведено 94 прямі телефонні лінії.

Жителі Запорізької області повірили у пряму лінію завдяки високій результативності розгляду звернень. Вона  підтверджується  реальними  вирішенням питань головою Запорізької облдержадміністрації та його заступниками.  За звітний період  проведено 20  гарячих телефонних ліній спілкування із громадянами  голови облдержадміністрації та його заступників, на які зателефонував 321 житель області (2016 рік - 14 гарячих телефонних ліній,  на які зателефонувало 174 жителі області).  

Найбільш  результативними були прямі гарячі лінії голови  обласної  державної  адміністрації Бриля К.І. Громадяни звертались до очільника області з широкого кола питань, які вирішувались відразу. Так, жителька Чернігівського району прохала допомогти заготовити дрова на зиму. Дзвінок до голови об’єднаної  громади позитивно вирішив питання. Жінці була надана допомога.

Мешканець м. Запоріжжя  неодноразово звертаючись в різні структури прохав вирішити питання щодо стабілізації напруги в електромережі. За дорученням голови облдержадміністрації Бриля К.І.  Департаментом промисловості та розвитку інфраструктури було вжито заходи  та  виконано перерозподіл навантаження в електричних мережах, на даний час напруга відповідає нормам.

Жителі Запорізького району також звертались про допомогу у вирішенні ситуації щодо перебоїв в електроенергії. В результаті було виконано ремонтні роботи, послуга електропостачання надається якісно.

Житель Якимівського  району дякував голові облдержадміністрації за сприяння у проведенні матері заявника хірургічного втручання (шунтування) за бюджетні кошти.

До заступника голови облдержадміністрації Гугніна Е.А. жителі Запорізької області в основному звертаються для вирішення питань соціального забезпечення. Багатьом заявникам було надано матеріальну допомогу на лікування, проведення хірургічного втручання та вирішення побутових проблем. Також вирішувались позитивно питання щодо оформлення інвалідності комісією МСЕК та проходження курсу безкоштовної реабілітації інвалідами.

Заступник голови облдержадміністрації Бабанін О.О. оперативно вирішував питання щодо встановлення  та  повернення газових лічильників після перевірки заявникам працівниками газового господарства.

Загалом за підсумками розгляду звернень позитивно вирішено 674, що становить 18,1% від загальної кількості звернень.  Переслані за належністю відповідно до ст. 7 Закону України «Про звернення громадян» 737 звернень (19,7%), не підлягали розгляду відповідно до ст. 8 і 17 Закону України «Про звернення громадян»  67 звернень (1,8 %), повернуто авторові відповідно до ст. 5 і 7 Закону України «Про звернення громадян» 6 звернень (0,2 %). Переважній більшості заявників  (57,8%) надано роз’яснення з посиланням на правові норми або повідомлено про необхідність вжиття додаткових дій для подальшого вирішення порушуваних проблем.

Облдержадміністрацією ретельно перевіряються всі звернення, в яких йдеться про недоліки у роботі органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування. При необхідності такі звернення направляються для перевірки правоохоронним органам.

Крім того, забезпечено взаємодію з комунальною  установою  «Запорізький обласний контактний центр» щодо оперативного опрацювання звернень, що надходять на урядову гарячу лінію. Протягом звітного періоду до облдержадміністрації надіслано з ДУ «Урядовий контактний центр» на розгляд 22590 звернень, що на 20,6 %   менше показника попереднього року  (2016 рік – 28471 звернення).

Запорізький обласний контактний центр також забезпечує  функціонування Гарячої телефонної лінії Запорізької обласної державної адміністрації, на яку протягом  2017 року надійшло  12605 звернень, що на 27,6% більше у порівнянні з попереднім   роком  (2016 рік – 9124 звернення).

На виконання вимог п.5 Указу Президента України стан роботи зі зверненнями громадян проаналізовано та узагальнено за підсумками роботи за 2016 рік, І квартал, перше півріччя та 9 місяців 2017 року.

 Питання роботи зі зверненнями громадян у поточному році тричі розглядалося на засіданнях колегії облдержадміністрації 15.02.2017  17.08.2017 та 22.11.2017, за результатами яких видано відповідне розпорядження голови облдержадміністрації від 15.02.2017 № 59 «Про підсумки роботи зі зверненнями громадян у 2016 році та вдосконалення відповідної роботи у 2017 році» та надані протокольні доручення.

Питання  щодо забезпечення оперативного та якісного реагування на звернення громадян з боку посадових осіб виконавчого комітету Запорізької міської ради обговорювалися  на нараді у заступника голови – керівника апарату облдержадміністрації  за участю посадових осіб виконкому Запорізької міської ради.

Забезпечено щоквартальне звітування структурних підрозділів облдержадміністрації, райдержадміністрацій, виконкомів міських (міст обласного значення) рад про стан організації роботи зі зверненнями громадян та заходи щодо підвищення її ефективності.

З метою сприяння громадянам у вирішенні  їх проблемних питань в облдержадміністрації проводились засідання комісії з питань розгляду звернень громадян.

Забезпечено щомісячне проведення дня контролю обласною державною адміністрацією, в рамках якого здійснюються перевірки стану виконання доручень, наданих районним державним адміністраціям за результатами розгляду звернень громадян. За 2017 рік розглянуто стан виконання доручень керівництва облдержадміністрації по 12 зверненням.

У громадській приймальні облдержадміністрації організований і постійно проводиться щоденний консультативний прийом громадян працівниками відділу роботи із зверненнями громадян, в результаті якого громадяни можуть бути направлені до посадових осіб, до сфери діяльності яких належать порушені питання, або були записані на особистий прийом до керівництва облдержадміністрації.

З метою забезпечення інформованості  громадськості про стан роботи зі зверненнями громадян на офіційному веб-сайті облдержадміністрації у розділі «Звернення громадян» (http://www.zoda.gov.ua/article/10/zvernennya-gromadyan.html) щоквартально оприлюднюються підсумки роботи зі зверненнями громадян, розміщено контактні дані як громадянину звернутися до Запорізької облдержадміністрації, графіки особистого прийому громадян та гарячих телефонних ліній спілкування із громадянами голови  облдержадміністрації та його заступників,  а також постійно висвітлюються результати проведення цих заходів.

Протягом 2017 року керівництвом облдержадміністрації проведено 49 брифінгів та прес-конференцій.

Відповідно до графіка проведення комплексних перевірок у 2017 році,  затвердженого розпорядженням голови облдержадміністрації від 04.11.2016       № 652, відділом роботи із зверненнями громадян облдержадміністрації перевірено дотримання вимог законодавства про звернення громадян у виконавчому комітеті Енергодарської міської рад, Великобілозерській, Приморській та Запорізькій райдержадміністраціях.   Проведені перевірки у поточному році та минулих роках дозволяють зробити висновок, що районними державними адміністраціями та міськвиконкомами міст обласного значення в цілому вживаються заходи щодо поліпшення роботи зі зверненнями громадян та попередження їх надходження, посилена увага до розгляду звернень громадян та організації особистого прийому.

Серед організаційних заходів облдержадміністрації, спрямованих на поліпшення роботи щодо розгляду звернень громадян, результативним є навчання в Центрі перепідготовки та підвищення кваліфікації працівників органів державної влади, органів місцевого самоврядування.

Упродовж 2017 року для працівників структурних підрозділів облдержадміністрації, райдержадміністрацій, виконавчих комітетів міських рад міст обласного значення та сільських рад, які відповідають за роботу зі зверненнями громадян, працівниками відділу роботи із зверненнями громадян апарату облдержадміністрації проведено  5 тематичних короткострокових семінари «Актуальні питання діяльності органів влади зі зверненнями громадян та реалізації положень законодавства щодо доступу до публічної інформації».

При облдержадміністрації другий рік функціонує обласний Центр допомоги учасникам антитерористичної операції та його представництва у містах та районах області. За цей час надійшло понад 23 тисячі звернень від ветеранів війни, членів родин загиблих, рідних та близьких військовослужбовців. Більшість питань стосувалася надання матеріальної допомоги (19%), отримання земельних ділянок (15%), встановлення статусу учасника бойових дій (15%), лікування (14%), працевлаштування та профпідготовки (5%), санаторно-курортного лікування (4%) тощо.          Для підвищення рівня правової освіти  населення, роз’яснення прав і свобод людини і громадянина та засобів їх захисту, повноважень органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування при Головному територіальному управлінні юстиції у Запорізькій області (далі - Управління) працюють 4 громадські, а саме: громадська приймальня з надання безоплатної первинної правової допомоги, з питань надання юридичної допомоги, безоплатних консультацій щодо вчинення нотаріальних дій, віртуальна  та виїзна громадські приймальні. Протягом 2017 року за правовою консультацією до зазначених вище приймалень звернулось 7087 осіб.

При Управлінні продовжують свою дію 3 «гарячі» телефонні лінії та 1 «лінія довіри».  З початку 2017 року через мережу «гарячих» телефонних ліній звернулось 73 особи.

Крім того, для забезпечення інформованості громадян з правових питань на офіційному Інтернет-сайті Управління діють рубрики «Безоплатна правова допомога», «Відео» та банери «Звернення громадян», «Роз’яснення, юридичні консультації», «Інформація для внутрішньо переміщених осіб», в яких розміщено: нормативно-правові акти, що регулюють питання надання безоплатної первинної правової допомоги, зразки та бланки звернень, методичні посібники, графіки роботи громадських приймалень, відповіді на найбільш поширені питання, відеоматеріали з питань надання правової допомоги тощо.

 

Загалом місцевими органами влади та органами місцевого самоврядування Запорізької області протягом 2017 року розглянуто 113,9 тис. звернень, що на    1,2 % більше порівняно з попереднім роком (2016 рік – 112,5 тис). Із загальної кількості звернень надійшло поштою 56,3 тис.  одиниць (49,4%)  та 57,6 тис. (50,6 %) отримано на особистих прийомах.

У звітному періоді зросли темпи надходження звернень до міських рад міст районного значення  (+20,9%), сільських рад та сільських об’єднаних територіальних громад (+5,1%), селищних рад (+4,7%).

В той же час кількість звернень до районних державних адміністрацій зменшилася на 24,3%.

У середньому по регіону на 10 тис. населення у 2017 році припадало 657 звернень громадян до місцевих державних адміністрацій та  органів місцевого самоврядування області.

Найбільше звернень громадян у розрахунку на 10 тис. населення  протягом 2017 року надійшло з таких територій: Бердянського (3742 звернення), Токмацького  (2310), Якимівського (1779), Запорізького (1570), Оріхівського (1305), Більмацького (1300), Розівського (1222) та Приморського (1026) районів.

Найменше звернень у розрахунку на 10 тис. населення надійшло із міст обласного значення: Енергодара (218 звернень), Мелітополя (222), Запоріжжя (275) та Чернігівського району (219). 

Упродовж 2017 року надійшло  2,9 тис. повторних звернень громадян (2,5%), що у порівнянні з аналогічним показником попереднього року  менше на 35,2% (2016 – 4,5 тис. звернень, або 2,9%). Із загальної кількості повторних звернень по області  81,2% звернень надійшло до міських рад міст обласного значення. Найбільше повторних звернень надійшло до виконавчого комітету Запорізької міської ради (2,2 тис. звернень, або     77,0 % від загальної кількості повторних звернень) та районних рад у  містах (224 звернення, або 7,7 %).

У порівнянні з попереднім роком зменшилася на 20,0% кількість колективних звернень, у 2017 році їх надійшло 4,2 тис.,   проти 5,3 тис. у 2016 році.

У зверненнях до місцевих державних адміністрацій та  органів місцевого самоврядування області громадяни порушили 115,5 тис. різноманітних питань, що майже дорівнює показнику попереднього року (2016 рік – 115,9 тис. питань).

На першому місці, як і у попередні роки,  перебували питання соціального захисту (31,4%), на другому місці за актуальністю питання комунального господарства (14,6%), на третьому місці - питання аграрної політики і земельних відносин (13,8%), на четвертому місці питання житлової політики (9,8 %).

За підсумками розгляду звернень місцевими державними адміністраціями та органами місцевого самоврядування  позитивно вирішено 60,3 тис. звернень, що становить 52,9% від загальної кількості звернень та на 11,0% більше показника попереднього року. 

Робота зі зверненнями громадян залишається на постійному контролі керівництва місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування і спрямовується на вдосконалення форм та методів цієї роботи задля надання більш якісних послуг жителям Запорізької області.

 

 

Заступник голови – керівник
апарату облдержадміністрації

 

                                  З.М. Бойко