Гаряча телефонна лінія Запорізької обласної державної адміністрації+38 0800 503 508
Гуманітарний штаб Запорізької області

Інформаційно-аналітична довідка щодо роботи зі зверненнями громадян у Запорізькій обласній державній адміністрації у першому півріччі 2021 року

20 липня 2021 - 13:20

Обласною державною адміністрацією протягом першого півріччя  2021 року вживалися  організаційно-практичні  заходи, спрямовані  на додержання вимог Закону України «Про звернення громадян», Указу Президента України від 07.02.2008 № 109/2008 «Про першочергові заходи щодо забезпечення реалізації та гарантування конституційного права на звернення до органів державної влади та органів місцевого самоврядування» (далі – Указ), інших нормативно-правових актів з питань роботи зі зверненнями громадян.

 На виконання вимог Указу, з метою здійснення моніторингу додержання вимог законодавства з питань звернень громадян обласною та районними державними адміністраціями, органами місцевого самоврядування області  підсумки роботи зі зверненнями громадян  у 2020 році  розглянуто 25.01.2021  на нараді голови облдержадміністрації з керівниками структурних підрозділів облдержадміністрації та її апарату. В ході проведення наради обговорювалося питання практичної реалізації  громадянами права на усне звернення до керівництва облдержадміністрації в умовах карантинних обмежень. Розуміючи важливість збереження «прямих» каналів спілкування громадян з керівниками органів місцевої виконавчої влади, головою облдержадміністрації видано розпорядження від 02.02.2021 № 50 «Про заходи щодо забезпечення конституційного права громадян на звернення до керівників органів місцевої виконавчої влади та місцевого самоврядування під час дії карантинних обмежень», яким тимчасово замінено проведення особистих прийомів голів, перших заступників, заступників та керівників апаратів місцевих державних адміністрацій на проведення гарячих телефонних лінії спілкування з громадянами у кількості відповідній вимогам Указу, а саме двічі на місяць. Керівникам органів місцевого самоврядування також рекомендовано запровадити подібну практику.

 Питання організації роботи зі зверненнями громадян у 2021 році розглянуто 12.05.2021 на засіданні колегії облдержадміністрації. За результатами розгляду видано відповідне розпорядження голови облдержадміністрації від 24.05.2021 № 355, яке доведено  до структурних підрозділів облдержадміністрації,  райдержадміністрацій та органів місцевого самоврядування області для організації відповідної роботи на місцях.

Голова обласної державної адміністрації та його заступники приділяють велику увагу розгляду  звернень пільгової категорії громадян, безпосередньому спілкуванню з мешканцями області під час проведення особистих прийомів, телефонних «гарячих ліній» спілкування із громадянами. Згідно з графіком керівництвом облдержадміністрації проведена 51 телефонна «гаряча лінія» спілкування із громадянами, у т.ч. безпосередньо головою облдержадміністрації проведено 11 ліній. Таким зручним способом комунікації з керівництвом облдержадміністрації скористалося 435 громадян.

З метою реалізації проекту «Влада на зв’язку з громадськістю»  на базі    КУ «Запорізький обласний контактний центр»  Запорізької обласної ради керівниками структурних підрозділів облдержадміністрації проведено 10 телефонних «гарячих ліній», на які зателефонувало 70 жителів області. Крім того, проведено 7 тематичних телефонних ліній за участю керівництва ГУ Пенсійного фонду України у Запорізькій області та Регіонального центру безоплатної вторинної правової допомоги.  Під час проведення тематичних телефонних ліній 34 особи отримали консультації та правову допомогу з найактуальніших проблемних питань.

Для прийому усних звернень громадян  у телефонному режимі  функціонує гаряча телефонна лінія Запорізької обласної державної адміністрації, діяльність якої забезпечує Комунальна  установа  «Запорізький обласний контактний центр» Запорізької обласної ради (далі – Центр).  Протягом звітного періоду до  Центру  надійшло 8524 звернення,  що на 38,6 відсотка менше показника  попереднього року  (І півріччя 2020 року 13886).  

Крім того,  у звітному періоді Центром опрацьовано 12239 звернень,  які надійшли від Державної  установи  «Урядовий контактний центр», що на       23,5 відсотка більше у порівнянні з відповідним періодом попереднього року                (І півріччя 2020 року – 9912).

Відповідно до Закону України «Про безоплатну правову допомогу» у блоці приміщень відділу громадяни також мають можливість отримати первинну безоплатну правову допомогу, яку надають працівники юридичного управління апарату облдержадміністрації.

У громадській приймальні облдержадміністрації організований і постійно проводиться щоденний консультативний прийом громадян працівниками відділу роботи із зверненнями громадян апарату облдержадміністрації (далі – відділ).

Згідно з графіком проведення перевірок додержання законодавства про звернення громадян, затвердженим розпорядженням голови облдержадміністрації від 09.04.2021 № 248,  працівниками відділу  проведено перевірки 4 перевірки:  у Департаменті промисловості та розвитку інфраструктури облдержадміністрації (15.04.2021), Бердянській (15.06.2021) та Пологівській (25.06.2021) райдержадміністраціях, виконавчому комітеті Енергодарської міської ради (22.06.2021).  У ході проведених перевірок надавалася методична допомога щодо організації процесів роботи із зверненнями громадян відповідно до вимог чинного законодавства у цій сфері.  Оцінювання рівня організації роботи із зверненнями громадян в райдержадміністраціях та структурному підрозділі облдержадміністрації  проводилося за показниками,  розробленими відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 24.06.2009 № 630 «Про затвердження Методики оцінювання рівня організації роботи із зверненнями громадян в органах виконавчої влади».

Окрему  увагу облдержадміністрація приділяє підвищенню кваліфікації працівників  райдержадміністрацій  та новостворених об’єднаних територіальних громад у сфері роботи із зверненнями громадян. Так, на базі Запорізького регіонального центру підвищення кваліфікації 25.05.2021 та 27.05.2021 проведено онлайн навчання за загальною короткостроковою програмою підвищення кваліфікації «Організація роботи зі зверненнями громадян. Доступ до публічної інформації» для публічних службовців Запорізького регіону, які відповідають за роботу зі зверненнями громадян.

Протягом звітного періоду до облдержадміністрації, у т.ч. через органи влади вищого рівня,  надійшло  1427 звернень громадян, що на 27,9 відсотка більше порівняно з кількістю звернень  за аналогічний період 2020 року (І півріччя 2020 року – 1116 звернень), що пояснюється запровадженням практики регулярного проведення телефонних гарячих ліній спілкування керівництва облдержадміністрації з громадянами, замість особистих прийомів, які тимчасово призупинено згідно з рішенням Державної комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій від 10.03.2020 на період дії карантину.

       Із загальної кількості отриманих облдержадміністрацією звернень: 789 (55,3%) надійшли поштою, 203 (14,2%) – електронною  поштою, 435 (30,5%) – на особистих прийомах керівників облдержадміністрації (телефоном).

Від  вищих органів державної влади,  до яких звернулися жителі області, надійшло 411 звернень, що становить 28,8 відсотків від загальної кількості звернень (І півріччя 2020 року – 438, або 39,2 %).  Питома вага цих звернень у порівнянні з відповідним періодом минулого року зменшилася на 10,4 відсотка.

Найбільше звернень  надійшло з Офісу Президента України – 167, проте, у порівнянні з аналогічним періодом минулого року   їх кількість зменшилася           на 32,1 відсотка (І півріччя 2020 року – 246). Також  зменшилася кількість звернень  громадян із  Секретаріату Кабінету Міністрів України  на 22,6 відсотка (48 звернень у І півріччі 2021 року   проти  62  у 2020 році). Кількість надходження звернень громадян із Апарату Верховної Ради України  залишилась на рівні показника минулого року і становить 55 одиниць. При цьому, майже у 2 рази збільшилося надходження звернень громадян із міністерств та відомств         (141 звернення у  І півріччі 2021 року   проти  75  у 2020 році).   

Серед  загальної  кількості  звернень       94,5 відсотка складають заяви (клопотання), 5,4 відсотка – скарги, 0,1 відсотка – пропозиції.

У розрахунку на 10 тис. населення (при середньому показнику по області 8 звернень) найбільш активно до органів влади усіх рівнів зверталися жителі Запорізького (12 звернень), Пологівського (9), Бердянського та Василівського (по 8) районів. Дещо нижчий показник надходження звернень у розрахунку на 10 тис. населення зафіксовано у  Мелітопольському  районі (6) та                      м. Запоріжжя (7).

 

Протягом звітного періоду до облдержадміністрації надійшло 16 повторних звернення, що складає 1,1 відсотка від загальної кількості звернень за цей період та на 33,3 відсотка менше показника відповідного періоду минулого року (І півріччя 2020 року – 24). Найбільше повторних звернень надійшло від жителів міст обласного значення:   Запоріжжя (5), Мелітопольського та Запорізького (по 3) районів. Не надходило повторних звернень  від жителів Пологівського району. Аналіз свідчить, що основною причиною повторності звернень є незадоволення заявників наданими роз’ясненнями щодо порядку вирішення їх проблем, в тому числі і тих питань, розгляд яких припинено згідно зі ст.8 Закону України «Про звернення громадян»,  а також питань,  що не відносяться до компетенції облдержадміністрації. 

Зменшилася на 20,3 відсотка кількість колективних звернень у порівнянні з показником попереднього року і становить 98 одиниць (6,9%), з них 3 масові (акційні) звернення. Найбільше колективних звернень надійшло від жителів м. Запоріжжя  (32 звернення), Василівського (24), Мелітопольського (12) та Запорізького (8) районів.

З урахуванням колективних звернень до облдержадміністрації звернулося 6256 громадян  (І півріччя 2020 року – 9431).

 

У зверненнях громадян, що надійшли до облдержадміністрації протягом звітного періоду було порушено 1740 питань різної тематики (1 півріччя 2020 року –1305).

 Найчастіше у звітному періоді громадяни порушували у своїх зверненнях питання комунального та дорожнього господарства391, або 22,5% від загальної кількості порушених питань. Кількість цих питань зросла у 2 рази, а питома вага  – на 7,4 відсотка  порівняно із показниками попереднього року      (І півріччя  2020 року – 197, або 15,1%). Найчастіше у цій тематичній групі порушувалися питання щодо  незадовільного стану житлового фонду, якості та вартості житлово-комунальних послуг, благоустрою прибудинкових територій, а також неналежного стану доріг.

На другому місці за актуальністю  питання соціального захисту   385   питань, або  22,1 %  від загальної кількості порушених питань. Кількість звернень цієї тематики практично не змінилася порівняно із попереднім роком, проте  питома вага  зменшилася на 7,6 відсотка   (І півріччя  2020 року – 387, або  29,7 %).  Пріоритетним для громадян було питання призначення та виплати субсидії, отримання соціальних виплат та надання адресної грошової  допомоги на лікування.

На третьому місці за актуальністю  перебувають питання охорони здоров’я 176  або 10,1%  від загальної кількості порушених питань. Кількість цих питань зросла на 29,4 відсотка порівняно із попереднім роком, а питома вага практично не змінилася порівняно із попереднім роком (І півріччя  2020 року – 136, або 10,4%). У цій тематичній групі соціально незахищені категорії громадян найчастіше порушували питання щодо проведення лікування в закладах охорони здоров’я  за бюджетні кошти, забезпечення медикаментами за пільговими рецептами, надання роз'яснень щодо отримання щеплення проти COVID-19, роботи МСЕК та порядку вибору лікаря первинної допомоги, а також діяльності медичних закладів.

Четверте місце посіли питання аграрної політики і земельних відносин – 120, або 6,9 % від загальної кількості порушених питань.  Кількість цих питань зросла на 41,2 відсотка порівняно із попереднім роком, а питома вага майже не змінилася (І півріччя  2020 року – 85, або 6,5%). У цій тематичній групі громадяни порушували питання щодо індивідуального землекористування,  оформлення документів на право власності  на земельні ділянки, здійснення розрахунків за здані в оренду паї, діяльності окремих сільгосппідприємств.

Питання житлової політики перебувають на п’ятому  місці –  119, або    6,8 % від загальної кількості порушених питань, що на 11,9 відсотка менше порівняно із  попереднім роком (І півріччя  2020 року – 135, або  10,3%). У цій тематичній групі громадяни найчастіше порушували питання:  поліпшення житлових умов, кредитування житлового будівництва, об’єднання мешканців багатоквартирних будинків.

Серед актуальних у зверненнях громадян до облдержадміністрації слід відзначити  питання: роботи транспорту та зв’язку – 85 (4,9%), забезпечення дотримання законності та охорони правопорядку – 70 (4,0%), освітньої тематики – 69 (4,0%), діяльності місцевих органів виконавчої влади –  68       (3,9%), екології та природних ресурсів – 43 (2,5%),  діяльності  органів місцевого самоврядування – 36 (2,1 %),    праці і заробітної плати – 31 (1,8%). 

 

Значна частина звернень надійшла до облдержадміністрації від громадян, що потребують соціального захисту та підтримки, зокрема:

за категоріями громадян – 421 звернення, або 29,5 відсотка  від загальної кількості звернень, зокрема: від осіб з інвалідністю внаслідок війни, учасників бойових дій – 46,  осіб з  інвалідністю  І, ІІ, ІІІ групи – 260,  членів багатодітних сімей та одиноких матерів, жінок, що мають звання «Мати-героїня» – 34,  дітей війни – 52, ветеранів праці – 17, учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС – 12;  

за соціальним станом – від  пенсіонерів 397 звернень, або 27,8 відсотка від загальної кількості звернень за цей період.

Питома вага звернень від цих категорій громадян у звітному періоді склала 57,3 відсотка від їх загальної кількості за цей період.

Голова обласної державної адміністрації та його заступники приділяють особливу увагу вирішенню проблем, з якими звертаються громадяни пільгової категорії та інші громадяни, які потребують соціального захисту та підтримки. Ретельно перевіряються всі звернення, в яких викладаються факти безпідставної відмови в задоволенні законних вимог заявників. У разі підтвердження таких фактів облдержадміністрацією вживаються заходи для поновлення прав і свобод громадян, порушених унаслідок неналежного та формального розгляду звернень.

За результатами розгляду звернень громадян до керівництва облдержадміністрації з питання надання матеріальної допомоги на лікування у рамках реалізації Цільової програми соціальної підтримки населення Запорізької області «Назустріч людям»  на 2020 – 2024 роки із обласного бюджету виділено одноразову матеріальну допомогу 30 громадянам на загальну суму 50,5 тис. грн.

Загалом на підставі рішення комісії з питань надання адресної грошової допомоги громадянам, які опинилися в складних життєвих обставинах, допомогу з обласного бюджету надано 3867 громадянам на загальну суму 8146,8 тис. грн.

Найбільш проблемні питання громадян було розглянуто керівництвом облдержадміністрації на засіданнях робочих груп та нарадах, зокрема, які стосувалися:

конфліктної ситуації навколо будівництва Біляївського каолінового кар’єру поблизу м. Вільнянська;

підвищення тарифів на природний газ та електроенергію, відновлення пільг для населення;

розгляду численних скарг на дії працівників ПАТ «Запоріжгаз» стосовно тривалого відключення газопостачання у житлових будинках та якості обслуговування;

підтримки малого та середнього бізнесу за умов посилення карантинних обмежень;

відновлення водопостачання у населених пунктах Степненської сільської ради Запорізького району.

Загалом за підсумками розгляду звернень надано аргументовані роз’яснення з посиланням на правові норми або повідомлено про необхідність вжиття додаткових дій для подальшого вирішення порушуваних проблем на 1195 звернень  (83,7 %), задоволені законні вимоги громадян за 52 зверненнями (3,6 %).  Переслані за належністю відповідно до ст. 7 Закону України «Про звернення громадян»  (далі  Закон) 23 звернення (1,6 %), не підлягали розгляду відповідно до ст. 8 і 17 Закону 34 звернень (2,4 %), повернуто авторові відповідно до ст. 5 і 7 Закону 6 звернень (0,4 %), решта перебуває у стадії розгляду.                  

Робота зі зверненнями громадян є одним із пріоритетних напрямів діяльності облдержадміністрації і спрямована на удосконалення форм та методів цієї роботи.   

 

 

 

Відділ роботи із зверненнями громадян
апарату облдержадміністрації