ІНФОРМАЦІЙНО-АНАЛІТИЧНА ДОВІДКА
про підсумки роботи зі зверненнями громадян у Запорізькій обласній державній адміністрації, районних державних адміністраціях Запорізької області за підсумками I кварталу 2025 року
В умовах правового режиму воєнного стану в Запорізькій обласній військовій адміністрації було змінено організацію роботи зі зверненнями громадян порівняно з періодом до початку повномасштабного вторгнення рф в Україну.
Оскільки місто Запоріжжя розташоване в прифронтовій зоні (мінімальна відстань до лінії фронту становить 35 км) та стикається з постійною ракетною небезпекою, з 2022 року безперервна діяльність обласної військової адміністрації забезпечується за рахунок передислокації більшості структурних підрозділів облдержадміністрації та її апарату до більш безпечних місць.
Крім того, головою Запорізької облдержадміністрації, начальником обласної військової адміністрації видано розпорядження від 07.04.2022 № 160 «Про упорядкування організації роботи із зверненнями громадян під час воєнного стану», яким припинено проведення керівництвом обласної військової адміністрації особистих прийомів громадян через небезпеку.
Відповідно до розпорядження голови Запорізької облдержадміністрації, начальника обласної військової адміністрації від 05.04.2023 № 173, з метою розв’язання проблем громадян та додержання принципів відкритості до діалогу з мешканцями області, з квітня 2023 року відновлено безпечне проведення «гарячих» телефонних ліній спілкування з громадянами керівництва обласної військової адміністрації на заміну особистим прийомам. Це стало можливим завдяки міжнародній технічній допомозі.
Керуючись нормами Закону України «Про звернення громадян» подати звернення до Запорізької обласної військової адміністрації громадяни мали можливість письмово, шляхом надсилання поштою або на спеціально визначену електронну адресу (gromada@zoda.gov.ua), а також звернутися на обласну «гарячу» лінію облдержадміністрації за безкоштовним номером 0 800 503 508.
Протягом I кварталу 2025 року до Запорізької обласної військової адміністрації, у т.ч. через органи влади вищого рівня, надійшло 382 звернення громадян, що на 41,8 % менше, порівняно з кількістю звернень за аналогічний період минулого року (656 звернень). Значне зменшення кількості звернень можна пояснити постійною міграцією населення через небезпеку ворожих обстрілів, яка загрожує території області. Додатково знизилась частка звернень від малозахищених груп громадян: у І кварталі 2025 року було отримано лише 63 звернення від цієї категорії, що складає 16,6 % від загальної кількості, тоді як у відповідний період минулого року їх кількість становила 369 або 56,3 %. Зокрема, кількість звернень від внутрішньо переміщених осіб зменшилася на 65,5 %, що може свідчити про тенденцію їх певної адаптації до нових умов проживання.
Із загальної кількості отриманих Запорізькою обласною військовою адміністрацією звернень протягом I кварталу 2025 року: 236 (62 %) надійшли поштою, 146 (38 %) – електронною поштою.
За видами звернень, визначених Законом України «Про звернення громадян», традиційно домінують заяви (клопотання) – 358 звернень або 93,7 % від загальної кількості (638 або 97,3 % за І квартал 2024 року). За звітний період надійшло 20 скарг, або 5,2 % від загальної кількості звернень (14 скарг або 2,1 % за І квартал 2024 року) та 4 пропозиції (зауваження) або 1,1 % від загальної кількості звернень (4, або 0,6 % за аналогічний період минулого року).
Від вищих органів державної влади, до яких звернулися жителі області, на розгляд до Запорізької обласної військової адміністрації надійшло 130 звернень (34% від загальної кількості звернень за звітний період), що втричі менше, порівняно з кількістю таких звернень за І квартал 2024 року року (398, або 60,7 % від загальної кількості). Серед вищих органів державної влади найбільше звернень надійшло з Офісу Президента України – 94 проти 30 за I квартал 2024. Із Секретаріату Кабінету Міністрів України – 11 (300 за I квартал 2024 року). Із міністерств та відомств України надійшло 18 звернень (46 за аналогічний період минулого року). Втричі зменшилась кількість звернень, що надійшли з Апарату Верховної Ради України (7 звернень проти 21 за аналогічний період 2024 року).
У І кварталі 2025 року надійшло 3 повторних звернення (за аналогічний період 2024 року було 3 повторних звернення). Причиною повторності звернень є, здебільшого, незадоволення заявниками наданими роз’ясненнями щодо порядку вирішення проблеми.
За звітний період надійшло 31 колективне звернення, що складає 8,1 % від загальної кількості. У порівнянні з І кварталом 2024 року кількість таких звернень збільшилась – було 25 колективних звернень, що складало 3,8 % від загального обсягу.
З урахуванням колективних звернень до обласної військової адміністрації звернулося 1381 громадян (I квартал 2024 року – 1362 громадянина).
У зверненнях громадян, що надійшли до Запорізької облдержадміністрації протягом І кварталу 2025 року, було порушено 410 питань різної тематики (за І квартал 2024 року – 690 питань).
У І кварталі 2025 року найбільша кількість питань у зверненнях громадян були пов’язані охороною здоров’я – 129, або 31,5 % від їхньої загальної кількості. Протягом І кварталу 2024 року було 44, або 6,4% від загальної кількості порушених питань. У цій тематичній групі найчастіше порушували питання надання матеріальної допомоги на лікування, про діяльність медичних закладів, щодо проходження лікування в стаціонарних закладах охорони здоров’я тощо.
На другому місці за актуальністю у зверненнях громадян стояли пов’язані з військовим станом – 61, або 14,9 % від їхньої загальної кількості. Протягом І кварталу 2024 року було – 36 або 5,2% від загальної кількості питань, порушених у зверненнях. У цій групі громадяни порушували питання функціонування укриттів та їх перевірки, пошуку зниклих військовослужбовців, організації і проведення мирних акцій в підтримку полонених військовослужбовців, надання житла учасникам бойових дій, про заміну виконання військового обов’язку альтернативною (невійськовою) службою у зв’язку з релігійними переконаннями.
Не втрачають актуальності питання соціального захисту населення, їх було 45, або 11 %. За І квартал 2024 року рік відсоток цих питань у зверненнях складав 12,6 % (87 питань). Пріоритетними для громадян були питання надання матеріальної допомоги, отримання соціальних виплат малозахищеним категоріям населення, надання довідок про неотримання соціальних виплат в Україні тощо.
На четвертому місці за кількістю опинилися питання житлової політики – 24, або 5,9% від загальної кількості питань. Кількість питань цієї тематики зменшилась на 86 % порівняно із попереднім роком (І квартал 2024 року – 299, або 43,3%). У цій тематичній групі громадяни найчастіше порушували питання щодо відновлення зруйнованого/пошкодженого житла та отримання відповідних компенсацій, поліпшення житлових умов, здійснення перерахунків за житлово-комунальні послуги тощо.
Питання освіти знаходяться на п’ятому місці за актуальністю – 17 питань, або 4,1% від загальної кількості. Частка звернень на цю тематику зросла на 64% у порівнянні з попереднім роком (І квартал 2024 року – 17 питань, або 2,5%). Серед цих звернень громадяни порушували питання, що стосуються роботи навчальних закладів, зокрема форматів навчання, функціонування підземних укриттів, організації навчання під час повітряних тривог, а також відновлення втрачених документів про освіту тощо.
Частина звернень у І кварталі 2025 року надійшла до Запорізької обласної військової адміністрації від громадян, що потребують соціального захисту та підтримки, а саме:
за категоріями громадян (всього 63 звернення): від учасників війни та осіб з інвалідністю внаслідок війни, учасників бойових дій – 11; від дітей війни – 4, внутрішньо переміщених осіб – 10, осіб з інвалідністю І, ІІ, ІІІ групи – 27, членів багатодітних сімей та одиноких матерів – 9; від учасників ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС та осіб, що потерпіли від Чорнобильської катастрофи – 2;
за соціальним станом – від пенсіонерів надійшли 47 звернень, або 12,3 % від загальної кількості за І квартал 2025 року.
Голова Запорізької обласної державної адміністрації, начальник обласної військової адміністрації та його заступники приділяють особливу увагу вирішенню проблем, з якими звертаються громадяни пільгових категорій та інші громадяни, які потребують соціального захисту та підтримки.
Загалом за підсумками розгляду звернень громадян:
- вирішено позитивно – 12 звернень (3,1 %);
- надано аргументовані роз’яснення з посиланням на правові норми або повідомлено про необхідність вжиття додаткових дій для подальшого вирішення порушених проблем на 147 звернень (38,5 %);
- повернуто авторові відповідно до ст. 5 і 7 Закону - 15 звернень (3,9 %);
- переслані за належністю відповідно до ст. 7 Закону України «Про звернення громадян» (далі – Закон) 153 звернення (40 %);
- не підлягали розгляду відповідно до ст. 8 і 17 Закону 3 звернення (0,8 %);
- перебувають у стадії розгляду 52 звернення (13,6 %).
Запорізькою обласною військовою адміністрацією забезпечено взаємодію з Комунальною установою «Запорізький обласний контактний центр» Запорізької обласної ради (далі - Центр) щодо оперативного опрацювання звернень, які надходять на Урядову «гарячу» лінію та «гарячу» телефонну лінію облдержадміністрації.
Протягом І кварталу 2025 року на постійно діючу «гарячу» лінію облдержадміністрації надійшло 2760 звернень, що на 30,3 % менше минулорічного показника (3962).
У звітному періоді Центром опрацьовано 1596 звернень, які надійшли з Державної установи «Урядовий контактний центр», що на 7,3 % менше у порівнянні з попереднім роком (1721).
Пріоритетними у зверненнях громадян на «гарячу» лінію облдержадміністрації були питання воєнного стану (17,8 % - 492 звернення), діяльності місцевих органів влади і управління (14,18 % - 390 звернень), комунального та дорожнього господарств (11,2 % - 309 звернення), соціального захисту населення (11,1 % - 307 звернень) та охорони здоров’я (10,1 % - 279 звернень). На Урядову «гарячу» лінію заявники найчастіше звертались з питань соціального захисту населення (40,8 % - 651 звернення), комунального та дорожнього господарств (17,1 % - 273 звернення), воєнного стану (15,7 % - 246 звернень) та охорони здоров’я (10,2 % - 163 звернення).
У І кварталі 2025 року на базі Центру керівництвом облдержадміністрації проведено 13 «гарячих» телефонних лінії спілкування з громадянами. Під час цих телефонних ліній було опрацьовано 53 звернень громадян.
Голова Запорізької обласної державної адміністрації, начальник обласної військової адміністрації Іван Федоров 06.03.2025 провів прямий ефір «Питання-відповіді» для користувачів у соціальних мережах Facebook та Instagram. Під час ефіру він дав змістовні відповіді на 43 питання, поставлених громадянами.
На офіційному вебпорталі облдержадміністрації у розділі «Звернення громадян» регулярно публікуються узагальнені дані про стан роботи зі зверненнями громадян (https://www.zoda.gov.ua/article/1030/pidsumki-roboti-zi-zvernennyami-gromadyan.html).
До структурних підрозділів Запорізької обласної державної адміністрації надійшло 2320 звернень, що на 15 % менше, порівняно з І кварталом 2024 року (2702 звернення). Найбільша частка звернень надійшло до Державного архіву Запорізької області (795 звернень), Департаменту охорони здоров’я (496), Департаменту соціального захисту населення (447 звернень) та Департаменту житлово-комунального господарства (220 звернень).
За тематичним спрямуванням переважають питання охорони здоров’я (496), соціального захисту населення (447), комунального господарства (121), житлової політики (77) та освіти, наукової, науково-технічної, інноваційної діяльності та інтелектуальної власності (30).
Від громадян, що потребують соціального захисту та підтримки, надійшло 299 звернень, з них: від осіб з інвалідністю І-ІІІ групи – 179; від членів багатодітних сімей, одиноких матерів, матерів-героїнь – 34; від учасників війни та осіб з інвалідністю внаслідок війни – 74; від учасників ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС та осіб, що потерпіли від Чорнобильської катастрофи – 9; від ветеранів праці – 1; від дітей війни – 2.
До районних державних адміністрацій Запорізької області за I квартал 2025 року надійшло 422 звернення, що на 15,3% більше в порівнянні з аналогічним періодом минулого року (366 звернень). З них, на 322 звернення надано роз’яснення з посиланням на правові норми, або повідомлено про необхідність вжиття додаткових дій для подальшого вирішення порушених проблем, 44 звернення вирішено позитивно.
Найпоширенішим каналом для подачі звернень до районних державних адміністрації є електронна пошта (413 звернень). Окрім цього, 6 звернень надійшли під час проведення прямих «гарячих» телефонних ліній з керівництвом районних державних адміністрацій та 3 звернення – письмово поштою.
Від громадян, що потребують соціального захисту та підтримки, надійшло 94 звернення, з них: від осіб з інвалідністю І-ІІІ групи – 45; від членів багатодітних сімей, одиноких матерів, матерів-героїнь – 41; від учасників війни та осіб з інвалідністю внаслідок війни – 4; від учасників ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС та осіб, що потерпіли від Чорнобильської катастрофи – 2; від ветеранів праці – 2; від дітей війни – 1.
У зверненнях за звітний період було порушено 440 питань різної тематики, (375 за аналогічний період минулого року).
За тематичним спрямуванням лідирують питання соціального захисту населення (269, або 61,1% за звітний період, проти 156, або 41,6% за І квартал 2024 року). В зверненнях, що надійшли до районних державних адміністрацій, громадяни також порушували питання житлової політики (32, або 7,3% проти 35, або 9,3%), охорони здоров’я (21, або 4,8% проти 31, або 8,3;), комунального та дорожнього господарств 18, або 4,1% проти 31, або 8,3%) та діяльності органів місцевого самоврядування (16, або 3,6% проти 35, або 9,3%).