Гаряча телефонна лінія Запорізької обласної державної адміністрації+38 0800 503 508
Гуманітарний штаб Запорізької області

До уваги замовників у сфері публічних закупівель області

Типові помилки, які здійснюють замовники при проведенні допорогових публічних закупівель

1 серпня 2017 - 15:55

З метою підвищення ефективності здійснення публічних закупівель, мінімізації ризиків можливих порушень вимог законодавства у цій сфері, комунальною установою «Центр публічних закупівель» Запорізької обласної ради узагальнено типові помилки, які здійснюють замовники обласної та районних державних адміністрацій області при проведенні допорогових публічних закупівель та, за участю фахівців Департаменту економічного розвитку і торгівлі облдержадміністрації, розроблені рекомендації на упередження здійснення таких помилок у подальшому.

Пропонуємо замовникам області вищезазначені рекомендації до уваги та використання в роботі під час здійснення допорогових публічних закупівель.

Типові помилки, які здійснюють замовники обласної та районних державних адміністрацій області при проведенні допорогових публічних закупівель, з рекомендаціями щодо їх упередження (усунення)  

з/п

Типові помилки

Рекомендації щодо упередження (усунення)

1.

Невірно та (або) неточно визначений предмет закупівлі

 

Відповідно до Порядку визначення предметів закупівлі, який затверджений наказом Мінекономрозвитку від 17.03.2016 № 454 та зареєстрований у Міністерстві юстиції України 25.03.2016 за № 448/28578, зі змінами, внесеними наказом Мінекономрозвитку від 19.12.2016 № 2092, замовник повинен визначати предмет закупівлі товарів і послуг: за показником четвертої цифри національного класифікатора України ДК 021:2015 «Єдиний закупівельний словник» із зазначенням у дужках конкретної назви товару чи послуги (з урахуванням особливостей визначення деяких предметів закупівель (лікарські засоби, послуги з поточного ремонту, послуги, які пов’язані з поставкою товару, що закупляється, тощо).

Конкретна назва товару, робіт чи послуги має відображати суть закупівлі та бути зрозумілою для учасників закупівлі.

2.

Технічні вимоги щодо предмету закупівлі містять посилання лише на конкретну торгівельну марку/виробника, джерело походження товару/виробника без позначки «або еквівалент»

Відповідно до п. 6.4 Порядку здійснення допорогових закупівель, затвердженому наказом ДП «ЗОВНІШТОРГВИДАВ УКРАЇНИ» (нині ДП «ProZorro») від 13.04.2016 № 35 (далі – Порядок), вимоги до предмету закупівлі можуть встановлюватись замовником у доданих файлах або в екранних формах закупівлі. У вимогах до предмета закупівлі, що містять посилання на певну торгівельну марку (знак для товарів і послуг) або виробника, замовник для розширення кола учасників та збільшення конкуренції може вказати, які аналоги/або еквіваленти прийматимуться у пропозиціях учасників.

3.

В оголошенні про закупівлю відсутня або міститься не повна інформація щодо умов договору, зокрема щодо: місця, способу та часу доставки товару (роботи), надання послуги; механізму оплати за доставку; умов проведення розрахунків за товари, роботи та послуги тощо

 

Керуючись ст. 36 Закону України «Про публічні закупівлі», замовники можуть до оголошення про закупівлю додавати проект договору про закупівлю, зміст якого має відповідати нормам Цивільного та Господарського кодексів України з урахуванням особливостей, визначених Законом України «Про публічні закупівлі».

Зокрема, договір про закупівлю повинен визначати умови про предмет закупівлі – найменування (номенклатуру, асортимент), кількість продукції (робіт, послуг), вимоги до їх якості; ціну предмету закупівлі, визначену у встановленому законодавством порядку; строк дії договору – час, впродовж якого існують господарські зобов’язання сторін, що виниають на основі договору.

Бажано в договорі вказати місце, спосіб та час доставки товару (роботи), надання послуги; механізм оплати (графік); визначити умови проведення розрахунків, зазначивши терміни оплати товарів, робіт та послуг, тощо.

Також, рекомендуємо замовникам ознайомитися із листами-роз’ясненнями Мінекономрозвитку від 27.10.2016   № 3302-06/34307-06, від 30.12.2016   № 3302-06/42560-06.*

4.

Подовження дії договорів, укладених у попередніх роках без проведення процедури закупівлі

Замовник має керуватися вимогами Закону України «Про публічні закупівлі». Також, див. лист-роз’яснення Мінекономрозвитку від 27.10.2016  № 3302-06/34307-06.*

 

 

5.

Не надання відповідей користувачам* електронної системи закупівель «ProZorro», які звернулися до замовника з вимогою про усунення порушення у процесі проведення допорогової закупівлі

*Користувач, у разумінні, визначеному Порядком функціонування системи закупівель та проведення авторизації електронних майданчиків, який затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 24.02.2016. № 166 – учасник, постачальник товарів, надавач послуг, виконавець робіт, замовник, орган оскарження, органи, які уповноважені здійснювати контроль у сфері закупівель, і Казначейство та його територіальні органи в межах своїх повноважень та інші заінтересовані особи.

Відповідно до п. 14 Порядку, замовник протягом 3 днів повинен: розглянути вимогу користувача; через електронну систему закупівель «ProZorro» оприлюднити своє рішення/відповідь (разом із обґрунтуванням) на вимогу та вжити відповідних заходів реагування. Наприклад: скасувати раніш прийняте рішення про дискваліфікацію та/або рішення про визначення переможця закупівлі тощо. При цьому, рішення приймається на засіданні тендерного комітету замовника, про що складається відповідний протокол, скан-копія якого оприлюднюється .

6.

Застосування до закупівельних договорів положень частини третьої статті 631 Цивільного кодексу України, в якій визначено, що «сторони можуть встановити, що умови договору застосовуються до відносин між ними, які виникли до його укладення».

Ураховуючи, що: рішення, дії або бездіяльність замовника можуть бути оскаржені суб’єктом оскарження; можливість відмови переможця торгів підписати договір про закупівлю, а також відміну замовником торгів чи визнання їх такими, що не відбулися, з підстав, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон); а також з урахуванням особливостей, визначених Законом, під час проведення тендера, за результатами якого укладається договір про закупівлю, застосування положень частини третьої статті 631 Цивільного кодексу України у такому договорі про закупівлю не є можливим.

Водночас, переговорна процедура закупівлі застосовується замовником як виняток у разі наявності умов, визначених пунктами 1, 2, 5, 6 частини другої статті 35 Закону, які передбачають укладання договору про закупівлю товарів, робіт або послуг, що можуть бути надані (поставлені/виконані) тільки певним суб’єктом. Тому, сторони можуть встановити, що умови договору застосовуються до відносин між ними, які виникли до його укладення у зазначених випадках. (див. розділ «Консультації» офіційного веб-сайту Мінекономрозвитку, відповідь на запит 91/2016, http://www.me.gov.ua/InfoRez/Print?id=afaabe9f-3ed2-4fa3-9e57-f768e2207f97&tagId=7758c77b-e410-44ea-a07d-37f1799e11e5&tag=ZapitiKoristuvachiv&lang=uk-UA).

7.

Несвоєчасне оприлюднення укладених договорів та звітів про їх укладання

Виходячи з вимог нормативно-правових актів з питань публічних закупівель, Розпорядження:

договір (у т.ч. прямий, тобто укладений за результатами процедури, яка відбулася без використання електронної системи закупівель «ProZorro») щодо закупівлі за предметом вартістю від 3 тис. грн., розміщується замовником в системі протягом 2 днів з дня його укладання;

звіт про укладений прямий договір оприлюднюється протягом 1 дня з дати укладення договору.

8.

Завищені вимоги замовника до кваліфікаційних критеріїв та переліку документів, що підтверджують інформацію учасників про відповідність їх таким критеріям

Вимоги замовника не повинні обмежувати конкуренцію та призводити до дискримінації учасників.

З питання встановлення замовником кваліфікаційних критеріїв та вимог до учасників закупівель див. лист-роз’яснення Мінекономрозвитку від 07.02.2017 № 3302-06/3812-06.*

9.

Не належне оформлення протоколів тендерних комітетів (без підписів членів тендерного комітету, дати, печатки, результатів голосування, затвердження голови тендерного комітету тощо)

Суворо додержуватись вимог п. 4 ст. 11 Закону України «Про публічні закупівлі»; частини ІІ Примірного положення про тендерний комітет, яке затверджене наказом Мінекономрозвитку від 30.03.2016 № 557; власної інструкції з діловодства замовника, розробленої у т.ч. на підставі Типової інструкції з діловодства у центральних органах виконавчої влади, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих органах виконавчої влади, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 30.11.2011 № 1242.

 

* – листи-роз’яснення Мінекономрозвитку розміщені на офіційному веб-сайті міністерства у розділі «Публічні закупівлі» (консультації з питань закупівель→узагальнені відповіді)

Читайте також

Обласна влада продовжує вирішувати гострі проблеми життєзабезпечення регіону

Спеціалісти намагаються поновити надання комунальних послуг після обстрілів

Окупаційні війська обстріляли село Новояковлівка Запорізької області (ВІДЕО)

Україна щотижнево розширює свої міжнародні зв'язки, щоб отримати все необхідне для якнайшвидшого завершення війни – звернення Президента Володимира Зеленського

Оперативна інформація щодо безпечності питної води в Запорізькій області за 22.05.2022

Інформація про роботу мобільної лабораторії моніторингу довкілля 22.05.2022

Оперативна інформація щодо радіаційного фону на 08.00 годину 23.05.2022 р.

Ситуація щодо російського вторгнення станом на 22.05.2022 року (22:00) - #ЗСУ, 88 доба (Відео)

ОПЕРАТИВНА ІНФОРМАЦІЯ ЩОДО РАДІАЦІЙНОГО ФОНУ на 17.00 годину 22.05.2022

Президент України Володимир Зеленський і Президент Польщі Анджей Дуда виступили у Верховній Раді (Відео)

ОПЕРАТИВНА ІНФОРМАЦІЯ ЩОДО БЕЗПЕЧНОСТІ ПИТНОЇ ВОДИ В ЗАПОРІЗЬКІЙ ОБЛАСТІ ЗА 21.05.2022

Інформація про роботу мобільної лабораторії моніторингу довкілля 21.05.2022