ЩОДО ЗДІЙСНЕННЯ КОНТРОЛЮ ЦІН НА ПРОДОВОЛЬЧІ ТОВАРИ
Держінспекцією цін у Запо різькій області проводяться перевірки додержання вимог розпоряджень голови Запорізької обласної державної адміністрації від 26.07.2007 року № 263 "Про встановлення граничних торгівельних надбавок на продовольчі товари", від 23.10.2007 року № 356 "Про встановлення граничних рівнів рентабельності виробництва борошна, хліба і хлібобулочних виробів", та від 09.11.2007 року № 381 "Про декларування зміни оптово-відпускних цін на продовольчі товари", а при виявленні порушень застосовуються економічні санкції з урахуванням первинних документів суб'єктів господарювання, що підтверджують ціну товарів (товарно-транспортні накладні, прибутково-видаткові накладні, рахунки-фактури тощо).
Запроваджене державне регулювання цін на продовольчі товари вимагає від суб'єктів господарювання безумовного виконання, зокрема, таких умов:
-
фіксації фактичної оптової ціни виробника, як бази, до якої нараховуються торговельні надбавки в межах граничних розмірів;
-
застосування торговельних надбавок у розмірах, сумарний рівень яких не повинен перевищувати граничного, встановленого регулятивним нормативно-правовим актом.
На даний час є ряд нормативно-правових актів, які вимагають наявність у суб'єкта господарювання первинних документів, підтверджуючих ціну придбання товару.
ВИТЯГИ
із нормативно-правових актів, які визначають основні вимоги у дотриманні прав споживачів щодо одержання необхідної, доступної та достовірної інформації щодо ціни продукції.*:
1. Закон України «Про захист прав споживачів» від 1 грудня 2005р. ч. 4, ст. 17 «Споживач має право на перевірку якості, безпеки, комплектності, міри, ваги та ціни продукції, що придбавається (замовляється), демонстрацію безпечного та правильного її використання. На вимогу споживача продавець (виконавець) зобов'язаний надати йому контрольно-вимірювальні прилади, документи про якість, безпеку, ціну продукції».
2. Постанова Кабінету Міністрів України від 15.06.2006р. №833 «Про затвердження Порядку провадження торговельної діяльності та правил торговельного обслуговування населення».
п.20. Продаж товарів та продукції, виготовленої у закладі ресторанного господарства, здійснюється суб'єктом господарювання за цінами, що встановлюються відповідно до законодавства.
Ціни на товари і продукцію зазначаються на ярликах (цінниках) або у покажчиках цін, у сфері ресторанного господарства - на ярликах (цінниках) на закуплені товари та у прейскурантах і меню на продукцію, виготовлену в закладі ресторанного господарства.
п. 21 . Суб'єкт господарювання зобов'язаний:
надавати споживачеві у доступній формі необхідну, достовірну та своєчасну інформацію про товари; усіляко сприяти споживачеві у вільному виборі товарів і додаткових послуг, на його вимогу провести перевірку якості, безпеки, комплектності, міри, ваги та ціни товарів з наданням йому контрольно-вимірювальних приладів, документів, які підтверджують якість, безпеку, ціну товарів;
3. Міністерство економіки та з питань європейської інтеграції. Наказ № 185 від 11.07.03 «Про затвердження Правил роздрібної торгівлі продовольчими товарами». Зареєстровано в Міністерстві юстиції України 23 липня 2003р. за № 628/7949.
п.15 розд.1 «Працівники суб'єкта господарської діяльності зобов'язані надати споживачу необхідну, доступну, достовірну та своєчасну інформацію про товари, а також на вимогу споживача - документи, якими підтверджуються їх якість і безпека, а також ціна товарів».
4. Міністерство зовнішніх економічних зв'язків і торгівлі України. Наказ № 02 від 04.01.1997 р. «Про затвердження Інструкції про порядок позначення роздрібних цін на товари народного споживання в підприємствах роздрібної торгівлі та закладах ресторанного господарства». Зареєстровано в Міністерстві юстиції України 20 січня 1997 р. за № 4/1808.
п.4. Роздрібні ціни на товари формуються, встановлюються і застосовуються згідно з чинним законодавством.
п. 5. Роздрібні ціни фіксуються суб'єктом господарювання у реєстрі роздрібних цін, де зазначається: назва товару, артикул, марка, тип, оптова відпускна ціна (ціна постачальника) з посиланням на документ, що її засвідчує, розмір торговельної надбавки, встановлена роздрібна ціна. Документами, які обгрунтовують сформовані і встановлені ціни на товари, що надійшли до підприємств роздрібної торгівлі та закладів ресторанного господарства, є рахунки-фактури, накладні, квитанції про прийняття товарів на комісію, заборні листи, калькуляційні картки, інші супровідні документи, книги надходження товарів, акти останньої інвентаризації, описи-акти уцінки, дооцінки, оформлені в установленому порядку.
п. 16. Споживач має право на перевірку ціни товару. На вимогу споживача продавець зобов'язаний надати йому документи, що підтверджують ціну товару.
5. Наказ Міністерства аграрної політики України від 06.06.2001 р. №153 «Про затвердження спеціалізованої форми первинного обліку товарно-транспортної накладної та Інструкції про порядок заповнення, застосування спеціалізованої товарно-транспортної накладної на відпуск хлібобулочних виробів».
п.1.3.«Перевезення хлібобулочних виробів автомобільним транспортом здійснюється тільки за наявності оформленої належним чином товарно-транспортної накладної за формою N 1-ТТН (хліб) (далі - накладна). Якщо перевезення хлібобулочних виробів здійснюється на комерційній основі, то накладна додається до подорожнього листа (типова форма N 2, що діє у межах України) або талона замовника (типова форма N 1-ТЗ, при роботі автомобіля за погодинною формою оплати транспортних послуг). Оформлення подорожнього листа або талона замовника повинно відповідати нормативним документам, що їх затверджують.”
-------------------------------------------
* Вказані вимоги поширюються на суб'єктів господарювання – підприємства, установи, організації, незалежно від форм власності та господарювання, громадян-підприємців, що здійснюють підприємницьку діяльність у сфері торгівлі.
Закон України «Про захист прав споживачів»
Стаття 23. Відповідальність за порушення законодавства про захист прав споживачів
1. У разі порушення законодавства про захист прав споживачів суб'єкти господарювання сфери торговельного та інших видів обслуговування, у тому числі ресторанного господарства, несуть відповідальність за:
7) відсутність необхідної, доступної, достовірної та своєчасної інформації про продукцію - у розмірі тридцяти відсотків вартості одержаної для реалізації партії товару, виконаної роботи, наданої послуги, але не менше п'яти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, а у разі, коли відповідно до закону суб'єкт господарської діяльності не веде обов'язковий облік доходів і витрат, - у розмірі п'яти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.